انتقال آب از دریای عمان در اولویت/ انتقال آب چقدر هزینه دارد؟/ میزان بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۵ درصد کاهش دارد
انتقال آب از دریای عمان در اولویت/ انتقال آب چقدر هزینه دارد؟/ میزان بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۵ درصد کاهش دارد
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارش‌های کشور از رشد ۱۵درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است، اما این وضعیت در حوضه دریاچه ارومیه کاهش پنج درصدی دارد.

به گزارش نبض انرژی، محمد حاج رسولی‌ها امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور اظهار کرد: در سال آبی گذشته، ۳۴۲ میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاد که دو برابر سال قبل از خود بود که این میزان نسبت به میانگین درازمدت نیز ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که در سال آبی ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ که سه ماه پاییز آن را پشت سر گذاشته‌ایم، میزان نزولات مطلوب بوده به گونه‌ای که در این سه ماه باید ۲۵ درصد نزولات یکسال را دریافت می‌کردیم که حدود ۶۲ تا ۶۳ میلی‌متر است و این در حالی است که در طی این مدت ۸۸ میلی‌متر بارندگی را در سطح کشور شاهد بوده‌ایم که نسبت به دوره مشابه درازمدت ۴۳ درصد افزایش و نسبت به سال آبی گذشته چهار یا پنج درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به بارندگی‌های هفته گذشته اظهار کرد: این میزان بارندگی ۳۰ درصد افزایش بارندگی را در پی داشت که همین مساله موجب شد میزان بارندگی‌ها در سه ماه گذشته مطلوب باشد. در این بین، ورودی به سدهای کشور نیز هفت میلیارد مترمکعب بوده که علی‌رغم این‌که سال گذشته هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده ۲۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، علت این اختلاف در میزان بارندگی و ورودی به سدها ناشی از وقوع بارندگی در ارتفاعات و جلگه‌ها بوده است چرا که در سال گذشته عمده بارندگی‌ها در ارتفاعات و امسال عمده بارندگی‌ها در جلگه‌ها و دشت‌ها اتفاق رخ داده است.

حاج رسولی‌ها با تاکید بر این‌ مساله که در ۳۱ استان کشور علی‌رغم این‌که متوسط بارندگی ۴۳ درصد افزایش داشته اما در هفت استان کاهش بارندگی را داشته‌ایم، تصریح کرد: استان اردبیل ۵۱ درصد، آذربایجان شرقی ۴۲ درصد، آذربایجان غربی ۲۳ درصد، کردستان، ۱۹ درصد، خراسان شمالی ۲۶ درصد، گلستان ۱۸ درصد، چهارمحال و بختیاری ۹ درصد و اصفهان سه درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: این در حالی است که در استان‌های هرمزگان شاهد ۳۶۶ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۳۹ درصد، کرمان ۱۳۷ درصد، بوشهر ۱۳۶ درصد، فارس ۱۰۵ درصد، سمنان ۸۵ درصد، تهران ۶۹ درصد، قم ۴۳ درصد و خراسان جنوبی ۴۷ درصد افزایش بارندگی‌ هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که در بقیه استان‌ها نیز از ۱۷ درصد تا ۴۲ درصد افزایش بارندگی را شاهد هستیم، ادامه داد: علی‌رغم این‌که بارندگی در سطح کشور افزایش داشته اما پراکندگی آن یکسان نیست اما با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی امیدواریم که میزان بارندگی‌ها به صورت مطلوب باشد.

انتقال آب از دریای عمان در اولویت

حاج رسولی‌ها درباره طرح‌های انتقال آب گفت: برای انتقال آب باتوجه به این‌که شرایط در دریای عمان و خلیج فارس به ویژه در دریای عمان مطلوب است، برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه دریای عمان از اولویت‌های طرح انتقال آب است، اظهار کرد: بعد از آن خلیج فارس و سپس شمال کشور در رتبه‌بندی انتقال آب باتوجه به شرایط قرار گرفته اند.

طرح های انتقال آب باید مورد ارزیابی اقتصادی قرار بگیرد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید به این‌که وزارت نیرو برنامه‌ای را تدوین کرده است که تامین آب شرب در جنوب کشور متکی به آب شبرین کن‌ها باشد، تصریح کرد: انتقال آب به فلات مرکزی و شرق کشور به لحاظ فنی جای ابهام و سوال ندارد امابه لحاظ اقتصادی این طرح‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرند.

انتقال آب چقدر هزینه دارد؟

به گفته وی تا پایان امسال امکان انتقال آب به بخشی از صنایع گلگهر و معادن استان کرمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به انجام می رسد که این مساله نشان دهنده عملیاتی بودن این پروژه‌هاست.

حاج رسولی‌ها افزود: این مساله که انتقال آب برای پسته و سایر صنایع محقق شود، نیازمند ارزیابی اقتصادی است چراکه انتقال هر مترمکعب آب به طور میانگین چهار یورو یا به عبارتی ٥٠ هزار تومان در هر متر مکعب هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره تخصیص آب زراعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی در اواخر آبان و اوایل آذر سال جاری، ورودی آب به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت، بنابراین تخصیص آب نیز به شکل بهتری انجام گرفت؛ به این ترتیب کشاورزان این استان، آب اول خود را دریافت کرده‌اند و ادامه نزولات، باقی آب زراعی را در سیستم قدیم آبیاری تحویل می‌دهیم.

وی با بیان این‌که میزان آب تخصیص داده شده در بخش زراعی به این استان ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: به طور کلی ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب توزیع آب به منظور کشت پائیزه در کشور داشتیم که در مقایسه با گذشته ۸۳ درصد افزایش تخصیص را نشان می‌دهد درحالی‌که رقم تخصیص آب زراعی در سال گذشته در کل کشور پنج میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره انتقال آب کارون به منظور شرب و صنعت به استان کرمان گفت: در بودجه سال ۹۹ رویکرد وزارت نیرو در بحث انتقال آب تغییری نکرده و انتقال آب در کشور، فقط  با هدف شرب انجام می‌گیرد.

«محمدرضا حاج رسولی ها»روز یکشنبه در نشست خبری و در پاسخ به ایرنا افزود: میزان بارش های پارسال در حوضه دریاچه ارومیه با رشد خوبی روبرو شده بود که امسال و در این چند ماهه، رشد منفی ۱۰ میلیمتری دارد.

وی اضافه کرد: تراز آب دریاچه ۷۱ سانت بیشتر شده، اما روند کاهش بارندگی ها در این حوضه آبریز می تواند ورودی آب به دریاچه را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۳۷ درصد کاهش بارندگی ها نسبت به دوره میانگین درازمدت روبرو شده است.

حاج رسولی‌ها درباره آخرین وضعیت طرح گردشگری در منابع آب گفت: اقدام‌های زیادی شده و تفاهمنامه ای هم با وزارت گردشگری به امضا رسیده است.