روی افزایش قیمت گاز حساب نکنید
روی افزایش قیمت گاز حساب نکنید
قیمت گاز طبیعی مایع سال ۲۰۱۹ را با حدود ۲۵ درصد کاهش به پایان می‌برد و برخلاف نفت خام، امید چندانی به بهبود قیمت آن وجود ندارد.

به گزارش نبض انرژی، رکورد بالای تولید و دمای هوای ملایم، بازار گاز در آمریکا را با عرضه فراوانی روبرو کرده است. سطح ذخایر گاز آمریکا پس از این که یک سال پیش به رکورد پایینی سقوط کرد، در سال ۲۰۱۹ به سطح میانگین پنج ساله صعود کرد. در نتیجه، آمریکا با گاز فراوان وارد فصل پیک تقاضای زمستانی شد.

سرمایه‌گذاران بزرگ درباره مسئله بهبود قیمت‌ها بدبین هستند. طبق گزارش وال استریت ژورنال، صندوق‌های پوشش ریسک و سایر مدیران سرمایه بزرگترین قراردادهای فروش را جمع کرده‌اند که به معنای انتظار آن ها برای ادامه کاهش قیمت‌ها است.

کاهش شدید دمای هوا در سراسر آمریکای شمالی هنوز از راه نرسیده است و پیش بینی‌های دمای هوای نسبتا ملایم، قیمت‌ها را پایین نگه داشته است.

اما مسئله بسیار فراتر از دمای هوای گرم غیرمعمول است. یک دهه شور و علاقه برای حفاری ممکن است به پایان رسیده باشد. در واقع افت شدید قیمت‌های گاز در سال ۲۰۱۹ مشکلاتی را عیان کرد که مدتها صنعت گاز شیل را فراگرفته‌اند. سرمایه‌گذاران پولشان را از این بخش خارج کرده و در را به روی تزریق سرمایه جدید بسته‌اند. دوران مخارج سنگین و حفاری غیرسودآور ممکن است به آخر رسیده باشد.

این مشکلی که گریبانگیر صنعت گاز شده است، شرکت‌ها را ناچار کرده هزینه‌ها را کاهش دهند که در کندی رشد تولید منعکس شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا کاهش تولید گاز در مناطق مختلف این کشور را در ژانویه نسبت به دسامبر پیش بینی کرده است. با این حال همچنان انتظار می‌رود مجموع تولید گاز آمریکا به دلیل رشد در منطقه پرمیان، افزایش پیدا کند.

در نتیجه رکورد تولید گاز همچنان بالا بوده و صنعت گاز آمریکا همچنان در موقعیت بغرنجی قرار دارد. همزمان مشکلات مالی گسترده‌ای در صنعت به خصوص برای شرکت‌هایی که فعالیتشان به تولید گاز متمرکز است، وجود دارد. یکی از پرسش‌های بزرگ در خصوص تولید این است که آیا شرکتهای حفاری تگزاس می‌توانند به رشد تولید گاز همچنان ادامه دهند تا افت تولید در آپالاچیا را جبران کنند؟

در این بین، مازاد عرضه یک مشکل جهانی است. تصمیم اخیر شرکت شورون برای کاهش ارزش دارایی‌های خود به میزان ۱۱ میلیارد دلار نشان می‌دهد که دارایی‌های گاز شیل این شرکت در آپالاچیا به ارزشمندی که تصور می‌رفت نیست و کاهش ارزش پروژه LNG در کانادا هم منعکس کننده تیره شدن بازار جهانی گاز است.

قیمت LNG برای تحویل فوری در بازار آسیا به پایین‌ترین حد خود برای این وقت از سال سقوط کرده‌اند و اشباع عرضه به حدی بد است که یک خریدار LNG در سنگاپور اخیر سفارش خود را لغو کرد اما تصمیم گرفت پول آن را پرداخت کند. ممکن است چند سال طول بکشد تا عرضه مازاد در بازار رفع شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما تاثیر مازاد عرضه در آمریکا که به شکل افت شدید قیمتها دیده می‌شود، ممکن است تا پایان زمستان عیان‌تر شود. اگر دمای هوا همچنان ملایم بماند، قیمت گاز طبیعی آمریکا ممکن است به زودی به دو دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش سقوط کند.