روسیه تامین کننده معتبر گاز در بازار اروپا است
روسیه تامین کننده معتبر گاز در بازار اروپا است
«مارکوس سفکوویچ» (Maros Sefcovic) معاون رئیس کمیسیون اروپا، گفت روسیه همچنان تامین کننده معتبر و قابل اعتماد گاز برای بازارهای اروپا است و کمیسیون اروپا از توافق متوازن برای تضمین ترانزیت بدون وقفه گاز به اروپا از طریق اوکراین، استقبال می‌کند.

به گزارش نبض انرژی، کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام  کرد که «توافق امضا شده ترانزیت گاز بین روسیه، اوکراین واتحادیه اروپا به این معنا است که مسکو همچنان تامین کننده معتبر بازارهای اروپا است.»

سفکوویچ گفت: ما اکنون یک چارچوب سیاسی با ترتیبات کلیدی در اختیار داریم که برای تسهیل قرارداد بلندمدت انتقال گاز بین شرکت های لازم  است. با این چارچوب روسیه همچنان تامین کننده معتبر بازارهای اروپا باقی خواهد ماند و  اوکراین نقش خود را به عنوان کشور راهبردی در ترانزیت گاز حفظ خواهد کرد.

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد که از این توافقِ کاملا متوازن که برای تضمین ترانزیت بدون وقفه گاز به اروپا از طریق اوکراین ضروری است، استقبال می کنم.

وی همچنین از تلاش های روسیه و اوکراین برای کنار گذاشتن اختلافات قدردانی کرد.

سخنگوی شرکت  نفت و گاز روسیه (گازپروم) قبلا به خبرنگاران گفته بود که روسیه واوکراین پروتکل توافقاتی برای ادامه ترانزیت گاز از طریق اوکراین را امضا و اختلافات خود را حل و فصل کرده اند. دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده که جزییات توافق بدست آمده با روسیه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) منتشر می شود.

رئیس جمهوری اوکراین پس از نشست موسوم به « نورماندی » در پاریس که با حضور «ولادیمیر پوتین» همتای روس و سران فرانسه و آلمان برگزار شد، گفت، مسکو و کی‌یف بر سر مساله انتقال ترانزیت گاز به توافق رسیدند.

رئیسان جمهوری روسیه و اوکراین دیروز (دوشنبه ۱۸ آذرماه) برای نخستین بار در قالب گروه نورماندی برای حل اختلاف میان مسکو و کی‌یف دیدار کردند. گروه تماس اوکراین (نورماندی) شامل نمایندگان چهار کشور آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه است که با هدف پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین در ششم ژوئن ۲۰۱۴ پایه‌گذاری شد.

دویچه وله در گزارشی در همین زمینه نوشت: اوکراین از نظر اقتصادی ضعیف است و به درآمدهای حاصله از انتقال گاز روسیه به سایر کشورهای اروپایی وابسته است.

حدود ۱۸ درصد از کل گاز اتحادیه اروپا توسط روسیه تامین می‌شود. این گاز از طریق خاک اوکراین به اروپا انتقال می‌یابد. اوکراین نگران است میلیاردها دلار درآمد حاصله از ترانزیت گاز را در آینده از دست بدهد.

نگرانی اوکراین بی‌دلیل هم نیست چون که روسیه گاز خود را می‌تواند از طریق خط لوله «نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲» به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی انتقال دهد. خط لوله نورد استریم ۲ که قرار بود پایان سال جاری خاتمه یابد با تحریم‌های آمریکا مواجه شده است.

خط لوله «نورداستریم ۲»، گاز روسیه را با دور زدن اوکراین و لهستان از مسیری حدود ۱۲۰۰ کیلومتری و از طریق دریای بالتیک به آلمان و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی منتقل می‌کند. این پروژه مرحله پایانی خود را طی می‌کند. هم‌اکنون حدود ۳۰۰ کیلومتر از این طرح توسط شرکت هلندی – ‌سوئیسی “ال سیز” در آب‌های دانمارک درحال لوله گذاری است.