ورامین بیشترین سطح آبیاری نوین را در استان تهران دارد
ورامین بیشترین سطح آبیاری نوین را در استان تهران دارد
فرماندار شهرستان ورامین گفت: شهرستان ورامین به دلیل محدودیت‌های منابع آبی و با هدف مصرف بهینه آب، بیشترین میزان سطح آبیاری نوین را در استان تهران دارد.

به گزارش نبض انرژی، حسین کاغذلو روز شنبه در جلسه تخصصی بررسی منابع آب دشت ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: اقتصاد شهرستان ورامین بر اساس کشاورزی استوار است از این رو به منظور رفع مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی، کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین اختصاص داده و ۶ مترمکعب آب از این محل، به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود.
وی افزود: یکی از راه‎های موثر در مدیریت مصرف آب، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری است که تا کنون بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند که از این نظر، ورامین رکورددار استان تهران است.
وی با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت و نیز کاشت گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم ورامین، استقرار مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در این شهرستان است که می تواند در معرفی گیاهانی که نیازآبی کمتری داشته و در برابر تنش‌های آبی، مقاومت بیشتری دارند، یاریگر کشاورزان باشد.
کاغذلو با تأکید بر لزوم برخورد جدی با چاه‌های غیر مجاز گفت: در برخورد با چاه‌های غیر مجاز در حوزه کشاورزی و صنعت، باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود تا کشاورزانی که زندگیشان از این محل می‌گذرد متضرر نشوند.
وی تصریح کرد: برای انسداد چاه‌ آب در هر دو حوزه صنعت و کشاورزی لازم است که برنامه‌ریزی دقیق و جامعی صورت داد تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه نشوند.
حق‌آبه تضییع شده کشاورزان ورامین تأمین نمی‌شود
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این جلسه گفت: حق آبه کشاورزان دشت ورامین از محل رودخانه جاجرود، به آب شرب اولویت دار تهران اختصاص یافته ولی تا کنون این حق آبه از محل‎‌های دیگر تأمین نشده است.
احمد فدایی اردستانی افزود: ۵۰ سال پیش، بیش از ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت ورامین زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می‌رفت و تمامی این اراضی از آب رودخانه جاجرود و کن آبیاری می‌شد که این حق‌آبه، در اسناد زمین‌های کشاورزی روستائیان درج شده است.
وی اظهار کرد: با رشد جمعیت و تقاضای آب در شهر تهران، حقابه کشاورزان ورامین از محل رودخانه جاجرود، به شرب ساکنین پایتخت اختصاص پیدا کرد و این باعث شد تا سطح زیر کشت اراضی کشاورزی ورامین، از ۸۲ هزار هکتار به ۳۷ هزار هکتار کاهش یابد چرا که این حق‌آبه از محل دیگری جایگزین نشد.
وی تصریح کرد: بیش از ده سال است که برای اجرای فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران وقت صرف شده، جایگزینی برای حق‌آبه کشاورزان در نظر گرفته نشده و فقط چشم‌ها به آسمان دوخته شده تا شاید بارش باران، کمبود آب را برطرف کند بنابراین فقط نباید کشاورزان را مقصر فرونشست دشت ورامین معرفی کرد.