عقب‌گرد نفت در برابر رشد ذخایر آمریکا
عقب‌گرد نفت در برابر رشد ذخایر آمریکا
روند صعودی قیمت‌های نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی پس از آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، متوقف شد.

به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۵ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت روز سه شنبه ۱.۲ درصد افزایش داشت و در ۶۶ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۳ سنت یا ۰.۷۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید.

این افت قیمت پس از رشد بیش از یک درصدی در معاملات روز گذشته روی داد که تحت تاثیر اعلام فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین در هفته گذشته بود. پیش از این توافق، نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای اقتصادی مناقشه میان بزرگترین اقتصادهای جهانی، بازارهای نفت را فراگرفته بود.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت “اکسی تریدر”، روند افزایشی قیمت‌های نفت پس از انتشار گزارش هفتگی ذخایر نفت آمریکا متوقف شد با این حال بعید است آمار مذکور تاثیر طولانی داشته باشد. سرمایه‌گذاران اکنون روی تغییر روند تقاضا برای نفت و متوازن شدن بازار پس از این توافق حساب باز کرده‌اند.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ دسامبر به میزان ۴.۷ میلیون بشکه رشد کرده و به ۴۵۲ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش این ذخایر به میزان ۱.۳ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، اگر آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر می‌شود، کاهش این ذخایر را نشان دهد نفت انگیزه بیشتری برای افزایش قیمت پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است، کاهش بیشتر تولید نفت توسط گروه اوپک پلاس است. تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان موافقت کرده‌اند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولیدشان را محدود خواهند کرد.

لئونید فیدان، نایب رییس شرکت لوک اویل روسیه اظهار کرد که قیمت نفت بین ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه برای تولیدکنندگان مشارکت کننده در توافق کاهش تولید اوپک پلاس مناسب خواهد بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: شوک قیمت تنها در صورتی روی خواهد داد که این تولیدکنندگان از تعهداتشان تخطی کنند.