شاخص نفت آمریکا از مرز ۶۰ دلار عبور کرد
شاخص نفت آمریکا از مرز ۶۰ دلار عبور کرد
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی اندکی کاهش پیدا کرد اما تحت تاثیر امید سرمایه گذاران به توافق تجاری میان آمریکا و چین نزدیک به بالاترین رکورد سه ماه اخیر قرار دارد.

به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات آتی نفت برنت دو سنت کاهش پیدا کرد و به ۶۵ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار سنت کاهش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید.

تحت توافق تجاری مقدماتی که هفته گذشته اعلام شد، واشنگتن بعضی از تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را در قبال خرید ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی، تولیدی و انرژی آمریکایی توسط چین در دو سال آینده، کاهش می‌دهد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، روند صعودی قیمتهای نفت به دلیل انتظار سرمایه گذاران برای دریافت جزییات بیشتر در خصوص فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین محدود مانده است. قیمت نفت می‌بایست بالاتر می‌رفت اما جنگ تجاری آمریکا و چین هنوز خاتمه پیدا نکرده است.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید اظهار کرده که فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین کامل شده است و صادرات آمریکا به چین تحت توافق مذکور، دو برابر خواهد شد.

این توافق هنوز امضا نشده و مقامات متعدد چینی به رویترز گفته‌اند در مرحله فعلی مذاکرات، تنظیم متن توافق موضوع حساسی مانده است و برای این که اطمینان حاصل شود تنش‌ها دوباره درنمی‌گیرد و اختلاف‌ها عمیق نمی‌شود، تنظیم عبارات باید با دقت انجام بگیرد.

عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، نظرسنجی مقدماتی رویترز در آستانه انتشار آمار ذخایر نفت آمریکا توسط موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان داد تحلیلگران انتظار دارند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته کاهش پیدا کرده باشد.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تولید هفت منطقه شیل این کشور در ژانویه ۲۹ هزار بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۹.۱۴ میلیون بشکه در روز صعود کند.

پیش بینی جی پی مورگان از قیمت نفت مثبت‌تر شد

بانکهای جی پی مورگان و گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت نفت در سال میلادی آینده را به دلیل توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس و بهبود دورنمای تجارت میان آمریکا و چین بالاتر برده‌اند.

تحلیلگران جی پی مورگان اعلام کردند عرضه کمتر از سوی اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند و همچنین رشد اقتصادی قوی‌تری که به دلیل بهبود دورنمای تجارت میان آمریکا و چین پیش بینی می‌شود، توازن میان عرضه و تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را بهبود خواهد بخشید.

این بانک سرمایه گذاری اکنون انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۶۴ دلار و پنج سنت برسد که بالاتر از پیش بینی قبلی ۵۹ دلار است و سپس در سال ۲۰۲۱ به ۶۱ دلار و ۵۰ سنت کاهش پیدا کند.

همچنین پیش بینی کرده است قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۰ به ۶۰ دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۵۷ دلار و ۵۰ سنت برسد.

جی پی مورگان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت یک میلیون بشکه در روز رشد کند.

قیمت نفت برنت امسال تحت تاثیر تلاشهای اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای کاهش تولید و مقابله با اشباع عرضه بازار رشد کرده است. این تولیدکنندگان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان موافقت کرده‌اند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولیدشان را محدود خواهند کرد.