ژاپن مشتری نفت آرکتیک روسیه شد
ژاپن مشتری نفت آرکتیک روسیه شد
دولت ژاپن و گروه نفتی دولتی این کشور به عنوان اصلی ترین متقاضی خرید سهم در پروژه آرکتیک ۱۵۷ میلیارد دلاری شرکت روس نفت روسیه ظاهر شدند.

به گزارش نبض انرژی، فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت: وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن نخستین گروهی به شمار می روند که به دنبال سرمایه گذاری در پروژه توسعه نفت وستوک هستند.

به گزارش ایسنا، به گفته منابع آگاه، دیدارهای مهمی با وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن انجام شده و این دو خواستار سرمایه گذاری در پروژه مذکور هستند که پیشتر در خصوص آن با شرکتهای دیگر ژاپنی، هندی، چینی و شرکت BP که در روسنفت ۲۰ درصد سهم دارد، مذاکره شده بود.

حضور در این پروژه به ژاپن کمک خواهد کرد تامین انرژی خود را که عمده آن از خاورمیانه تامین می شود، متنوع کند. ژاپن در حال حاضر ۹۰ درصد نفت خود را از خاورمیانه وارد می کند.

میزان سرمایه گذاری یا قیمت سهم در این پروژه برملا نشده است. روزنامه ودوموستی در اکتبر گزارش کرده بود که یک سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی پیش از این تحت مذاکره بوده است.

ایگور سچین، مدیرعامل روس نفت با شماری از گروههای ژاپنی از جمله اینپکس، میتسوبیشی، ایتوپو، میتسویی اند کو و ماروبنی چهارشنبه هفته جاری در توکیو دیدار کرده بود.

وستوک اویل یکی از ۱۵ پروژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بوده که روس نفت در سپتامبر به شرکای ژاپنی پیشنهاد کرد. این پروژه ها شامل میادینی در شرق سیبری و یرماک نفت و گاز هستند. طبق اعلام روس نفت، این پروژه قادر به تولید حداکثر دو میلیون بشکه در روز نفت تا سال ۲۰۳۰ است.

انتظار می رود این نفت از طریق مسیر دریای شمالی اقیانوس آرکتیک منتقل شود اما مستلزم سرمایه گذاری حداکثر ۱۰ تریلیون روبل (۱۵۷ میلیارد دلار) برای توسعه میادین، ساخت ۵۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله، پایانه های دریایی، فرودگاه و خطوط نیرو است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، عدم وجود مشوقهای مالیاتی کافی پیش از این مانع اصل برای پیوستن شرکا به این پروژه بوده است. باب دادلی، مدیرعامل BP در اکتبر گفته بود شرکتش هنوز برای ورود به پروژه ای که منافع اقتصادی آن مشخص نیست، تصمیم نگرفته است.