راهکاری جدید برای کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق
راهکاری جدید برای کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق
عضو انجمن صنعت تاسیسات برق با بیان اینکه با استفاده از سیستم گرم‌کننده تابشی لوله‌ای (گرمایش از سقف) می‌توان در سالن‌های بزرگ مصرف گاز را تا ۵۰ درصد کاهش داد، گفت: این سیستم مصرف برق را نیز تا ۹۰درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش نبض انرژی، «احمد برنچی» روز سه شنبه در ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی ترانسفورماتور در محل وزارت نیرو افزود: ایران در ساخت تأسیسات گرم‌کننده تابشی لوله‌ای به خودکفایی کامل رسیده است.

این فعال صنعتی ادامه داد: ایران نزدیک به ۲۰ سال پیش در زمینه تأسیسات حرارتی و برق با سیستم گرمایشی تابشی که در اروپا به آن توجه ویژه‌ای می‌شد، آشنا شد و این تکنولوژی همان سال‌ها وارد کشور شد و سپس تلاش برای بومی سازی این صنعت صورت گرفت .

برنچی افزود: پس از بومی سازی آن و برطرف ساختن نیازهای کشور در صادرات نیز اقدام هایی انجام شده است.

این عضو انجمن صنعت تاسیسات گفت: دولت باید از این تکنولوژی و از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کند تا علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری برای کشور نیز شود.

برنچی به نصب این سیستم‌ها در سالن‌های بزرگ به خصوص سالن‌های ورزشی اشاره کرد و گفت : با نصب این سیستم  می‌توان ۵۰ درصد مصرف گاز و ۹۰ درصد مصرف‌برق را کاهش داد.

این فعال صنعتی ادامه داد: در برخی از سالن‌های ورزشی و سالن‌های بزرگ همچنان از موتورخانه حرارت مرکزی استفاده می‌شود که این اقدام سالانه اتلاف انرژی بالایی بر کشور تحمیل می‌کند و حتی با نصب این موتورخانه‌های حرارت مرکزی، مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد.

برنچی با بیان اینکه در این سیستم فقط گاز داخل لوله دستگاه سوخته و حرارت ایجاد می‌کند و تابش از زیر سقف به زمین انتقال می‌یابد، گفت: با این سیستم گرم‌کننده تابشی لوله‌ای، محیط‌های مسقف و بزرگ سریع گرم می‌شوند در حالی که در سیستم‌های قدیمی موتورخانه‌ها باید حتی چند روز و یا چند ساعت قبل روشن شود.

به گفته وی، برای گرمایش یک سالن هزار متری ۶ دستگاه از آنها نصب می‌شود و میزان مصرف برق آنها تنها ۱۰۰ وات است در حالی که موتورخانه حرارت مرکزی ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

برنچی افزود: قیمت این دستگاه‌ها در مقایسه با مشابه خارجی  خود، بسیار پایین بوده و سرمایه اولیه کمی نیاز دارد.

ششمین همایش و نمایشگاه بین المللی ترانسفورماتور صبح امروز در وزارت نیرو برگزار شد.