تامین اعتبار ۱۲۰ میلیون یورویی ژاپن در پتروشیمی ایران
تامین اعتبار ۱۲۰ میلیون یورویی ژاپن در پتروشیمی ایران
مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس گفت: سرمایه‌گذاری پیش بینی شده برای این مجتمع ۴۶۲ میلیون یورو است که مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو آن از محل یوزانس ژاپن تخصیص یافت.

به گزارش نبض انرژی، «جلیل قسامی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در محل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس با اشاره به منابع عظیم گازی مشترک بین ایران و قطر افزود: قطر با کمک شرکت‌های معتبر دنیا با قدرت برداشت گاز می‌کند، ایران نیز در این عرصه فعال است، اما باید برای گاز برداشت شده با برنامه اقدام شود، زیرا نمی‌توان از گاز فقط برای مصرف سوخت استفاده کرد.
وی اضافه کرد: براین اساس طرح‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه تعریف شد که شامل خوراک‌های متان، اتان، پروپان و بوتان می‌شود، درعین حال متانول در سبد هلدینگ خلیج‌فارس وجود نداشت، این در حالی است که زنجیره متانول ارزش افزوده بالایی دارد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، هلدینگ خلیج فارس، توسعه صنایع پایین دستی را در دستور کار قرار داد و پیش بینی شده بود، این طرح مشترک بین ایران و ونزویلا باشد، اما آن کشور مشارکت نکرد و ایران آن را توسعه داد.

قسامی افزود: متانول در تولید چسب‌ها و رزین‌ها استفاده می‌شود و در کشورهای پیشرفته متانول را به عنوان سوخت پاک خودرو ها استفاده می‌کنند و به تازگی با فناوری های جدید از متانول در تولید اتیلن و پروپیلن استفاده می‌شود.

مدیر عامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس یادآور شد: اکنون ظرفیت این شرکت روزانه تولید پنج هزار تنی واحد متانول است و سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال متانول در این شرکت تولید خواهد شد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح را ۴۶۲ میلیون یورو بیان کرد و گفت: تا کنون ۲۵۰ میلیون یورو ثبت سفارش و نصب شده و کار روند خوبی دارد و سعی شد تا تمام تجهیزات داخلی باشد، اما برخی تجهیزات که در داخل وجود ندارد، از بهترین برندهای دنیا استفاده شد.

قسامی خلوص متانول تولیدی در پتروشیمی آپاداناخلیج فارس را ۹۹.۹ ذکر کرد و گفت: اکنون ایران هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن متانول تولید می‌کند که ۳۰۰ هزار تن آن در داخل مصرف می شود و صدور هشت میلیون تن در دستور کار است.

به گفته این مقام مسوول، تولید متانول چین در سال ۶۰ میلیون تن است و ۱۰ میلیون تن نیز واردات دارد و مجموع مصرف چین ۷۰ میلیون تن متانول در سال است.

وی تاکید کرد: چین ۸۰ درصد متانول خود را از زغال سنگ تولید می‌کند و این در شرایطی است که زغال سنگ آلودگی محیط زیستی بالایی دارد و براین اساس دستگاه‌های محیط زیستی دنیا برای محدود سازی مصرف زغال سنگ تلاش می کنند.

قسامی اضافه کرد: چین باید حدود ۸۰ درصد از نیاز متانول خود را برای جلوگیری از توقف تولید صنایع پایین دستی، وارد کند و بنابراین بازار متانول ایران تضمین شده است و هلدینگ خلیج فارس هم قصد تکمیل زنجیره متانول را دارد.

به گفته وی،  پتروشیمی آپادانا خلیج فارس شهریور ماه سال ۱۴۰۰  به بهره برداری  خواهد رسید و قرار است سرویس‌های جانبی  از پتروشیمی دماوند دریافت شود، اما بسیاری از نیازها مانند اکسیژن، هوا و نیروژن در این مجتمع تامین می‌ شود.

قسامی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را ۴۷ درصد بیان کرد و گفت: لیسانس این پتروشیمی مربوط به کازاله سوییس است.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس با بیان اینکه مجوز جدیدی برای تولید آمونیاک و متانول در ایران صادر نمی‌شود، گفت: تمامی متانول تولیدی صادر می‌شود.