رایزنی مدیرعامل «لوک اویل» روسیه با زنگنه در وین
رایزنی مدیرعامل «لوک اویل» روسیه با زنگنه در وین
«واگیت الکپروف» مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس ۱۷۷ وزرای سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) در وین، با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد.

به گزارش نبض انرژی، الکپروف پس از این ملاقات که به درخواست طرف روسی انجام گرفت به خبرنگاران گفت: درباره توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید با زنگنه تبادل نظر کرده است.
او گفت: مذاکرات درباره تمدید و تشدید کاهش تولید نفت باید در ماه مارس انجام شود چون این توافق همان زمان منقضی می‌شود.
مدیرعامل شرکت لوک اویل تصریح کرد که کاهش تولید در سطح فعلی برای اینکه قیمت را در سطح ۶۳ و ۶۴ دلار در هر بشکه نگه دارد، کافی است.

کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که قبلاً درباره کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای معادل ۱.۲ درصد تقاضای جهانی نفت خام تا ماه مارس ۲۰۲۰ توافق کرده‌اند امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ آذر ماه) در وین ملاقات خواهند کرد تا درباره توقف، ادامه و یا کاهش بیشتر تولید نفت تصمیم‌گیری کنند.
در این میان روسیه که به دنبال افزایش صادرات میعانات گازی‌ به چین است، اصرار دارد که میعانات گازی بایستی از سهم توافق کاهش تولید نفت این کشور برداشته شود.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران درخواست روسیه در این رابطه را «منطقی» خواند و گفت:‌ بحث ما در اوپک درباره میعانات نیست و بحث نفت خام مطرح است. عادلانه نیست چیزی را که ما در محاسبات و معادلات اوپک نداریم از روسیه بخواهیم آن را رعایت کند.
وی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: هرچند روسیه عضو اوپک نیست اما باید به گونه ای با این کشور رفتار کرد که با اعضای اوپک رفتار می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد که هیچ‌وقت میعانات در محاسبات اوپک نبوده و نخواهد بود. مساله اوپک نفت خام است.