پرواز قیمت نفت با نمایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای عربستان
پرواز قیمت نفت با نمایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای عربستان
قیمت نفت در حالی که هفته گذشته در مرز ورود به کانال ۵۰ دلاری قرار داشت،‌ اما در سایه تصمیم اوپک مبنی بر افزایش تعهد کاهش تولید نفت و کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای عربستان رشدی ۶ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش نبض انرژی، اگرچه اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که اوپک و اوپک پلاس به تصمیم جدیدی درباره میزان کاهش تولید دست پیدا کنند،‌ با این حال اعلام این تصمیم در روز جمعه باعث شد تا نفت، ‌هفته طلایی رشد قیمت را تجربه کند. تا آنجا که نفت برنت در هفته گذشته بیش از ۵.۸ درصد رشد قیمت داشت و از ۶۰ دلار و ۴۹ سنت در آغاز معاملات روز دوشنبه به ۶۴ دلار و ۳۹ سنت در روز جمعه رسید.

نفت شاخص آمریکا اما رشد بیشتری را تجربه کرد و ارزش آن ۷.۳ درصد بیش از آغاز هفته شد. نفت شاخص آمریکا یا همان  WTI در حالی هفته را با قیمت ۵۹ دلار و ۲۰ سنت به پایان برد که روز دوشنبه  ۵۵ دلار و ۱۷ سنت قیمت خورده بود.

در این میان اگرچه اتفاق نظر کشورهای اوپک و غیر اوپک در رشد قیمت‌ها اثرگذار بوده اما کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای خودخواسته عربستان نقش پررنگ‌تری داشته است.

عربستان در حال تدارک عرضه آرامکو در بورس این کشور است و از همین رو قیمت نفت پایین را نمی‌پسندد. اگرچه فروش بخش کوچکی از سهام آرامکو بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد با نگرشی سیاسی انجام می‌شود اما عربستان نمی‌خواهد در نخستین عرضه قیمت‌های پایین را تجربه کند تا اگر قرار بر ادامه عرضه باشد،‌ مشکل کمتری بر سر قیمت‌گذاری داشته باشد.

از سوی دیگر عربستان خبر از کاهش تولید نفتی می‌دهد که پیش از این نیز تولید نمی‌شده اما به دلیل اعلام رسمی توانسته تا حدی بر قیمت نفت اثر گذارد و از افت قیمت‌ها جلوگیری کند.