بی توجهی بازار سرمایه به سهمیه‌بندی بنزین
بی توجهی بازار سرمایه به سهمیه‌بندی بنزین
شاخص بورس از هفته گذشته برخلاف هرج و مرج های بسیاری که به دنبال خبر سهمیه‌بندی بنزین در بازار ایجاد شد روند متعادلی را در پیش گرفت و چندان تحت تاثیر این خبر قرار نگرفت.

به گزارش نبض انرژی، بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه سال جاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آغاز سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید را اعلام کرد.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای طرح مدیریت مصرف سوخت را اجرایی کرد که این موضوع از دید مردم و فعالان بازار شروع غوغایی در بازار کالاها و نیز بورس محسوب می‌شد.

بازار سرمایه از جمله بازارهایی بود که استرس بسیاری را به بهانه سهمیه‌بندی بنزین در میان سهامداران ایجاد کرد که این اتفاق بازار را در آغاز معاملات روز شنبه با هجمه‌ای از خرید و فروش ها در بازار روبرو کرد.

گروه پالایشی در بازار سرمایه به دلیل تصور سهامداران که گمان می کردند روند معاملات گروه پالایشی متاثر از قیمت بنزین است مورد اقبال بازار قرار گرفت و در نخستین دقایق معاملات روز شنبه شاهد حجم گسترده‌ای از معاملات در گروه پالایشی و ایجاد صف خرید طولانی در این گروه بودیم.

نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان در زمینه تاثیر قیمت بنزین بر بازار سرمایه ارائه شد که بر این اساس برخی معتقد بودند به دلیل وابسته بودن محصولات این صنایع به بنزین و با توجه به افزایش قیمت آن شاهد تاثیر این اتفاق در صنعت گروه پالایشی خواهیم بود، همچنین این افزایش قیمت می‌تواند روی برخی از شرکت‌های شیمیایی که از بنزین به عنوان مواد مصرفی خود استفاده می‌کنند تاثیرگذار باشد.

این در حالیست که دیگر کارشناسان نظری متفاوت داشتند و معتقد بودند، با توجه به اینکه شرکت‌های پالایشی به صورت مستقیم با بنزین سر و کار دارند، اما اثری بر روی روند معاملات آنها نخواهد گذاشت.

گروه پالایشی در چند روز نخست تصویب سهمیه‌بندی بنزین مورد اقبال بازار بود در حالی که به مرور بعد از چند روز روند معکوس را به خود گرفت و شاهد ایجاد صف فروش طولانی در بازار برای این گروه از سهام بودیم.

«نوید قدوسی» کارشناس بازار سرمایه روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص علت افت گروه پالایشی در بازار معتقد بود که سهامداران بازار سرمایه بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با تصور اینکه سهام گروه پالایشی با افزایش قیمت همراه می‌شود به سمت خرید سهام این گروه رفتند، اما زمانی که متوجه شدند قیمت سهام گروه پالایشی ارتباطی با نرخ بنزین ندارد، اقدام به فروش آن کردند؛ به همین دلیل در دو روز اخیر شاهد افت قیمت سهام این گروه در بورس هستیم.

وی اعلام کرد: پالایشگاه‌ها از سهمیه‌بندی بنزین هیچ نفعی نمی‌برند؛ قیمت خرده فروشی بنزین در ایران ۵۰۰ تومان و یا ۵ هزار تومان باشد فرقی به حال روند فروش و قیمت پالایشگاه ندارد.

سیگنال مثبت گروه بانکی‌ها

«مهدی طحانی» کارشناس بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به تاثیر واقعی شدن قیمت بنزین به روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در محدوده کانال ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحد در حرکت بود که امروز از این کانال خارج و وارد شاخص ۳۱۱ هزار واحد شد.

وی ادامه داد: با توجه به صحبت مسئولان که اعلام کردند به دنبال سهمیه‌بندی بنزین شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود، توجیه نگهداری پول در بانک‌ها کاهش می‌یابد و بسیاری از سپرده‌گذاران تصمیم به ورود پول‌های خود به دیگر بازارها خواهند گرفت، اکنون بازار سرمایه تنها بازار قابل سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند سودآوری چشمگیری را در اختیار سهامداران قرار دهد.

طحانی خاطرنشان کرد: این اتفاق به نفع سهام گروه بانکی‌ها خواهد بود و باعث می‌شود تا برخی از سرمایه های در اختیار مردم وارد سهام گروه بانک‌های دولتی مانند صادرات و ملت شود.

این کارشناس بازار سرمایه به ورود پول افراد حقیقی به بازار سرمایه در دو هفته اخیر اشاره و بیان کرد: یک نگرانی برای بازار سرمایه در زمینه بودجه سال ۹۹ و کسری بودجه سال ۹۸ وجود دارد که دولت چگونه می‌خواهد این کسری بودجه را پوشش دهد.

وی افزود: در این زمینه سناریوهای مختلفی مانند افزایش دو برابری قیمت حامل انرژی مطرح شده است ، که این گمانه زنی‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاران تا زمانی که تکلیف آنها مشخص نشود نسبت به خرید سهام شرکت‌های بزرگ تمایل نشان ندهند.

طحانی خاطرنشان کرد: در کل افق سودآوری در بازار سرمایه با چشم انداز یک ساله حداقل بیش از  ۳۰ درصد خواهد بود که به نظر می‌رسد که حضور در این بازار به نفع  سرمایه‌گذاران است.

وی در پایان افزود: صنایع اصلی مانند بانک، پتروشیمی، پالایش، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، هلدینگ‌های مربوط به آنها و برخی از صنایع کوچک مانند سیمان، صنایع دارویی و غذایی تحت تاثیر مثبت افزایش نرخ تورم مورد اقبال در بازار سرمایه قرار خواهند گرفت.