ارزیابی میزان باران در سومین ماه سال آبی جدید
ارزیابی میزان باران در سومین ماه سال آبی جدید
میزان بارش‌های کشور در سومین روز آذرماه ودرسال آبی جدید(مهرماه ۹۸ تا آخر شهریور۹۹) به رقم ۴۲.۹ میلیمتر رسیده و استان گیلان با بارش ۳۰۷.۳ میلیمتری مقام پربارش ترین نقطه کشور را دارد و استان کرمان با بارش ۱۴.۶میلیمتر پایین ترین سطح بارش‌ را ثبت کرد.

به گزارش نبض انرژی، میزان بارش‌های کشوردر سومین روز آذرماه امسال به رقم ۴۲.۹ میلیمتر رسیده که این میزان درسال آبی پارسال(۹۸- ۱۳۹۷) ۵۹.۵ میلیمترگزارش شده، درحالی که نسبت به دوره ۵۱ ساله گذشته از رشدی ۳۷ درصدی برخوردار شده است .

بارش‌های سال آبی جدید در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم اتفاق افتاده و به این ترتیب اکثر نقاط کشور متاثر از این بارش‌ها است.

پس از استان گیلان که مقام نخست بارش ها را دارد، استان مازندران با بارش ۲۵۱.۹ میلیمتر در جایگاه دوم پربارش ترین نقطه کشور قرارگرفته که از نقاط واقع در حوضه آبریز دریای خزر محسوب می شوند.

استان تهران در سال آبی جاری بارندگی ۱۰۰.۸ میلیمتری را تجربه کرده و بدین ترتیب مقام سوم پربارش ترین نقاط کشور را از آن خود کرده است.

براساس این بررسی،نام استان یزد با بارش ۱۵.۸ میلیمتر در بین استان های کم براش در جایگاه دوم قرار دارد و استان خراسان رضوی هم با بارش ۲۰.۷۲ میلیمتری مقام سوم نقاط کم بارش کشور در سال آبی جاری را از آن خود ساخت و در بقیه نقاط کشور میزان بارش ها از رقم های بالاتری برخودار است.

بارندگی‌های مناسب سال آبی جدید موجب شده تا آب ورودی به سدها نیز در شرایط مناسبی قرار گیرد، به‌طوری‌که روان‌آب ورودی به مخازن سدهای کشور تا پایان آبان‌ماه به بیش از سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با ورودی مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش دارد.

اکنون موجودی مخزن سدهای کشور به حدود ۲۵.۴ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.

همچنین ۵۰ درصد از حجم مخزن سدهای کشور پر بوده، درحالی‌که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۴۱ درصد بود.