انتقاد وزیر نیرو از ادغام‌ها و انفصال‌های متعدد سازمان‌ها در سال‌های گذشته
انتقاد وزیر نیرو از ادغام‌ها و انفصال‌های متعدد سازمان‌ها در سال‌های گذشته
وزیر نیرو با انتقاد از ادغام‌ها و جداسازی‌های متعدد سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در طی سال‌های گذشته گفت: مهمترین و اصلی‌ترین راهکار حل مشکلات ساختاری سازمان‌ها افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی است.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم رونمایی از طرح بازتوانی و ارتقای توان مدیریتی بانوان در صنعت آب و برق اظهار داشت: امروز تقریباً می‌توان گفت که ساختارهای به‌شدت بخشی و ساختارهای به‌شدت متمرکز سایه‌شان را به‌عمده مسائل ما انداخته‌اند و ما گزیری نداریم که با روش‌های مختلف و ترمیم‌های مختلف بار منفی این دو مشکل را حل کنیم که در این بین یکی از راهکارهای اصلی توجه به عرصه‌های بین‌بخشی است.

وی افزود: یکی از عرصه‌های بین‌بخشی، عرصه مدیریت آب و یکی دیگر این عرصه‌ها عرصه انرژی است که وزارت نیرو مدیریت این دو عرصه را به‌صورت بین‌بخشی به‌عهده دارد و اگر ما بتوانیم با همکاری نزدیک‌تر با سایر ارگان‌ها و نهادها موضوع امنیت غذایی را هم به مدیریت آب و مدیریت انرژی اضافه کنیم می‌توانیم به صورت مؤثرتری عمل کنیم.

اردکانیان ادامه داد: من این افتخار را دارم که اولین انستیتوی علمی دنیا را در سازمان ملل متحد برای هم‌بست آب و انرژی و غذا تأسیس کردم و این انستیتو دوره دکترا را راه‌اندازی کرده است و نخستین گروه از دانش‌آموختگان آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وزیر نیرو با انتقاد از سیکل معیوب و دنباله‌دار ادغام‌ها و جداسازی‌ها در بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در 40 سال مختلف گفت: ما در 40 سال گذشته به تناوب به چسباندن و جدا کردن وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف اقدام کرده‌ایم، بدون اینکه در نظر بگیریم این اقدامات چه‌ هزینه‌هایی برای کشور دارد.

وی افزود: این کار از فقدان آینده‌پژوهی نشئت می‌گیرد و بعضاً شاهد هستیم که پیش‌بینی نکرده‌ایم که اگر دو وزارتخانه یا دو سازمان با هم ادغام شوند این به هم چسباندن چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت و بعد از چند سال به این فکر افتاده‌ایم که بهتر است این دو سازمان منفک شوند.

اردکانیان با بیان اینکه پیچیده‌ترین مسائل و مشکلات ساختاری سازمان‌ها با کمک منابع انسانی حل می‌شود، نخستین و مهمترین گام در حل مشکلات سازمان‌ها را افزایش بهره‌وری دانست.

وزیر نیرو استفاده از زنان را در پست‌های مدیریتی و ارکان اجرایی سازمان‌های مختلف به‌مثابه استفاده از نیمی از ظرفیت و استعدادی دانست که خداوند به جامعه اعطا کرده است و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بانوان می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند و عدم استفاده از این ظرفیت به‌مثابه کفران نعمت است.

وی تصریح کرد: در فرآیند توسعه باید اتکای ما به ظرفیت‌های منابع انسانی بیشتر شود و استفاده از ظرفیت‌هایی که در بانوان وجود دارد امروز یک وظیفه سازمانی است.

اردکانیان افزود: در وزارت نیرو اصل بر فرآیند شایسته‌گزینی بنا نهاده شده است و اگر اصل بر فرآیند شایسته‌گزینی در هر سازمانی با موفقیت پیاده‌سازی شود بدون توجه به مسائل جنسیتی شایسته‌ترین فرد برای پست‌های مختلف انتخاب می‌شود که در این بین بدون شک بانوان نیز نقش مؤثری خواهند داشت.