مخالفت مجلس با بررسی طرح اساسنامه‌ شرکت ملی گاز طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
مخالفت مجلس با بررسی طرح اساسنامه‌ شرکت ملی گاز طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
نمایندگان مجلس با اصل ۸۵ شدن طرح اساسنامه شرکت ملی گاز مخالفت کردند.

به گزارش نبض انرژی، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد رسیدگی به طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن علنی مجلس) در دستور کار جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس قرار گرفت.

علی ادیانی به عنوان نماینده متقاضیان در این باره گفت: در حال حاضر نه فوریت و نه جزییات این طرح مطرح است بلکه ما بنا به ظرفیت قانون اساسی تقاضای اصل ۸۵ را برای این طرح داریم.

وی افززود: مشابه این طرح در قالب اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس نهم تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید. در مورد شرکت گاز هم ما ۴۲ سال است که اساسنامه نداریم و هر جا در قوانین عنوان شرکت ملی گاز را نوشتیم شورای نگهبان آن را رد کرده است و گفته که ما شرکت ملی گاز نمی‌شناسیم.

ادیانی با اشاره به رد اصل ۸۵ شدن قانون تجارت از سوی شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان در جایی اصل ۸۵ را می‌پذیرد که با خلاء قانونی روبرو باشد و یا قانون موجود را به رسمیت بشناسد. در مورد اساسنامه شرکت ملی گاز شورای نگهبان هم معتقد است که خلاء قانونی وجود دارد و وظیفه ما هم تدوین قانون است. خصوصا در جایی که خلاء قانونی است.

در ادامه نمایندگان با ۶۲ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر با اصل ۸۵ شدن طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران مخالفت کردند.