صادرات برق ایران به عراق افزایش خواهد یافت
صادرات برق ایران به عراق افزایش خواهد یافت
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، گفت: با همکاری خوب دولت عراق امکان افزایش صادرات برق ایران به این کشور در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، داود فرخزاد روز جمعه در مراسم سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق در محل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با حضور رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران و نافع عبدالساده معاون وزیر برق عراق، افزود: ارتباط مرکز دیسپاچینگ ایران و عراق از بغداد برقرارشد و به این ترتیب شبکه برق دو کشور با یکدیگر متصل شدند.

وی ادامه داد: در این ارتباط خط ۴۰۰ کیلو ولت العماره- کرخه که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و طول آن ۷۳ کیلومتر است با یکدیگر سنکرون شدند تا برقی مطمئن و پایدار برای دو کشور به ارمغان آورد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: از سال ۲۰۰۴ میلادی فروش برق ایران به عراق از طریق ۵ خط شامل سه خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله، خرمشهر- بصره و کرخه العماره آغاز شد که دو خط سرپل ذهاب- خانقین و مریوان- پنج وین آن را تکمیل کرد.

فرخزاد ادامه داد: اکنون صادرات برق ایران به عراق در بالا ترین سطح خود قرار دارد به گونه ای که پارسال متوسط صادرات تا خرداد ماه روزانه هزار و ۱۳۵ مگاوات بود و امسال حداکثر به روزانه یک هزار و ۳۶۱ مگاوات  در اوج مصرف رسیده است.

وی گفت: سنکرون سازی شبکه برق دو کشور پایداری و اطمینان را به همراه دارد و علاوه برآن زمینه ساز صادرات دانش فنی و تجربیات دو کشور خواهد بود.