تهران برای مقابله با سیل آماده است؟
تهران برای مقابله با سیل آماده است؟
پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درحالی از تداوم بارش در نقاط مختلف از جمله تهران حکایت دارد که نگرانی‌هایی در زمینه آمادگی پایتخت برای مقابله با وقوع سیلاب‌های احتمالی وجود دارد؛ به طوری‌که گفته می‌شود اگر طبق پیش‌بینی هواشناسی، باران در مقیاس وسیع در تهران ببارد، آمادگی حداکثری برای آن وجود ندارد.

به گزارش نبض انرژی، اطلاعیه‌های هواشناسی همواره از تداوم بارش‌ها در کشور و همچنین تهران خبر می‌دهند. بر این اساس مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سمت غرب در ششم آبان‌ماه گفت: بارش باران در اکثر مناطق کشور و بارش برف در ارتفاعات تا پایان هفته تداوم دارد.

این درحالی است که سایه وقوع سیل از ابتدای امسال و پس از وقوع سیلاب‌هایی که دامن آن بسیاری از استان‌ها را گرفت، بر سر ایران سنگینی می‌کند و در حالی که به تازگی وارد سال آبی ۹۹-۹۸ شده‌ایم، پیش‌بینی‌ها باز هم از بارش بیش از میزان نرمال و احتمال وقوع سیل در نقاط مختلف حکایت دارد.

احتمال بارندگی بیش از حد نرمال

در این راستا، سیف‌الله آقابیگی – مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد میزان بارش در کشور اظهار کرد: این سازمان برای مناطقی از کشور برای آبان‌ماه بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال را پیش‌بینی کرده است که این موضوع شامل استان‌های تهران و البرز نیز می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که میزان آمادگی شهرها از جمله پایتخت برای مقابله با سیل فقط به یک دستگاه مربوط نیست، توضیح داد: زمانی که بارش در تهران و مخصوصا مناطق شمالی پایتخت صورت می‌گیرد، این مناطق به دلیل شیب زیاد و نفوذ کم آب به دلیل بافت خاک جریان آب را با شدت بالایی خواهیم داشت. بنابراین برنامه‌های آبخیزداری در این مناطق باید به شکل جامع انجام شده باشد. این موضوع در عدم شدت گرفتن سیلاب بسیار موثر است.

آقابیگی با بیان این‌که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی برای جلوگیری از وقوع سیل در شهر تهران مسئول هستند، گفت: بخشی از آن مرتبط با آب منطقه‌ای تهران است که معادل ۳۸ کیلومتر از نیمه اول سال ۱۳۹۸ کار بازگشایی و لایروبی را انجام داده‌اند. اما شهر تهران با وسعتی که دارد، به کار گسترده‌تری در این حوزه نیازمند است. همه مواردی که به گذر ایمن سیلاب برمی‌گردد، باید انجام شود. اعم از لایروبی، بازگشایی، جمع آوری همه موانع و… اما همه این اقدامات انجام نشده است. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام گرفته باید این احتمال را با درصد بالا بپذیریم که بارندگی خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر این‌که احتمال بارندگی بالا در پاییز سال جاری در تهران وجود دارد، گفت: بنابراین باید همه مجاری تخلیه شوند و موانعی که گذاشته شده برداشته شوند. همچنین باید رد تصرف صورت بگیرد. شرکت آب منطقه‌ای تهران در نیمه نخست سال جاری، بیش از ۲۰ هکتار از تصرفاتی که به صورت غیرمجاز صورت گرفته بود را رفع تصرف کردند. این عدد در سال گذشته بیش از ۴۵ هکتار بود.

اگر طبق پیش‌بینی هواشناسی باران در تهران ببارد آمادگی حداکثری برای آن وجود ندارد

وی با تأکید بر این‌که اگر طبق پیش‌بینی هواشناسی باران در تهران اتفاق بیفتد آمادگی حداکثری برای آن وجود ندارد، گفت: باید اقداماتی انجام شود تا اگر سیلاب رخ داد از داخل شهر و تا زمانی که از شهر عبور می‌کند و خارج می‌شود، عبور ایمن داشته باشد. این در گرو اقدامات همه دستگاه‌هاست.

آقابیگی تاکید کرد: پیش‌بینی با احتمال همراه است و منطق حکم می‌کند احتمال را با درصد بالا بپذیریم. پیش‌بینی شده با احتمال بالای ۷۰ درصد بارندگی بیش از حد نرمال در پایتخت رخ دهد. عدد قابل توجه است و باید بنا را بر این قرار دهیم که این میزان بارش اتفاق می‌افتد و در این شرایط برای مردم مشکلی ایجاد نشود.