احتمال سرریز سدها وجود دارد!/ اگر به احتمالات فکر کنیم نمی‌توانیم پاسخی بدهیم
احتمال سرریز سدها وجود دارد!/ اگر به احتمالات فکر کنیم نمی‌توانیم پاسخی بدهیم
اسماعیل نجار با بیان اینکه طبق گزارشات وزارت نیرو هیچ مشکلی متوجه سدهای کشور نیست: گرچه احتمال سرریز سدها وجود دارد اما به معنای شکسته شدن آن‌ها نیست.

به گزارش نبض انرژی، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با اشاره به تمهیداتی که برای ورود به فصل بارش در نظر گرفته شده است، گفت: پیش از ابتدای هر سال زراعی که از مهر ماه شروع می‌شود، بخشنامه‌ای به همه استان‌های کشور می‌دهیم و آمادگی ضمنی ایجاد می‌کنیم.

او افزود: امسال با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در پائیز بالاتر از نرمال و در زمستان پائین‌تر از نرمال است تدابیر خاصی اندیشیدیم. تلاش‌های زیادی برای کل کشور انجام شده است. لایروبی رودخانه‌ها و افزایش توجه دستگاه‌های مختلف به موضوع از آن جمله است.

نجار با اشاره به اینکه در بحث سدها که احتمال خطر وجود دارد، چه پیش‌بینی صورت گرفته است، گفت: مشکلی راجع به سدها نداریم. یک سد اسفراین در خراسان شمالی بود که پولی برای علاج دادیم و رفع شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به مشکلاتی که در ابتدای سال در خصوص سد دز عنوان شده، گفت: مشکلی وجود نداشت. شب حادثه که اعلام شد روی تاج سد قرار گرفتیم در همانجا مصاحبه کردیم. گاهی شایعاتی شده است.

او بیان کرد: هیچ سدی احتمال خطر در بارش‌های آتی ندارد اما ممکن است سرریز داشته باشیم.

نجار خاطرنشان کرد: اگر سر ریز داشته باشیم مشکلی برای سد ایجاد نمی‌شود. آبی که به سد وارد شود، خارج می‌شود. ظرفیت سد مشخص است. مازاد آن خارج می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به اینکه احتمال شکستن سد در پس سرریز یا زلزله وجود دارد یا نه، گفت: اگر همه احتمالات را بخواهیم با هم داشته باشیم نمی‌توان پاسخگو بود و قابل پاسخگویی نیست.

این مقام مسئول حوزه بحران با بیان اینکه طبق گزارشات وزارت نیرو هیچ مشکلی برای سدها، طی بارش‌های آتی وجود ندارد گفت: اما به هر حال با توجه به میزان بارش باید تمهیدات لازم را اندیشید.

نجار در پایان تصریح کرد: تمهیداتی برای خوزستان هم اندیشیده شده بود. در سال 95 آب سد در خوزستان خالی شد اما پیش‌بینی هواشناسی درست از آب در نیامد و با چالش کمبود آب مواجه شدیم. اگر در سیلاب فروردین ماه بدون حساب و کتاب کاری انجام می‌دادیم می‌گفتید بی تدبیری انجام شده است.

منبع: برنا