افزایش ۶۹ درصدی واردات برای توسعه پارس جنوبی
افزایش ۶۹ درصدی واردات برای توسعه پارس جنوبی
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: واردات کالا جهت تکمیل فازها و پتروشیمی‌های این منطقه در ۶ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۶۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش نبض انرژی، صادرات محصولات مواد غیر نفتی از اداره کل گمرک پارس جنوبی با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های آمریکا روندی افزایشی داشته است به طوری که در در شش ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار مواد غیر نفتی صادر شده که در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۵ درصد رشد داشته است.

منطقه پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است، علاوه بر دارا بودن عنوان پایتخت انرژی ایران، قطب صادرات محصولات غیرنفتی و محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود.

پارس جنوبی که به عنوان قطب انرژی و گازی ایران به شمار می‌رود، مهم ترین مرکز صادرات میعانات گازی کشور نیز است.

«احمد پورحیدر» مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با ایرنا با اشاره به صدور ۱۱ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۲۶۹ تن کالا شامل متانول، پروپان، بوتان، پلی اتیلن سبک و سنگین، میعانات گازی، آمونیاک، گوگرد، استایرن، نفت خام و … به ارزش افزون بر ۴ میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۶۳۶ دلار به خارج از کشور گفت: که این کالاها به کشورهای چین، امارات، کره جنوبی، هند، ژاپن، هنگ هنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، کویت و… صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۸۳ هزار و ۱۵۰ تن کالا به ارزش ۱ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۶۳ دلار جهت تکمیل فازها و سایر پتروشیمی‌ها وارد منطقه شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش ۶۹ درصد افزایش داشته است.