۴ عامل بروز اختلال در صنعت کشتیرانی جهان
۴ عامل بروز اختلال در صنعت کشتیرانی جهان
نرخ کشتیرانی پس از وضع یک سری تحریم ها بر شرکت بزرگ حمل و نقل چین و اعمال محدودیت بر حرکت نفتکش‌های ونزوئلا در حال افزایش است.

به گزارش نبض انرژی به نقل از رویترز، نرخ کشتیرانی پس از وضع یک سری تحریم ها بر شرکت بزرگ حمل و نقل چین و اعمال محدودیت بر حرکت نفتکش‌های ونزوئلا  در حال افزایش است.

 چه اتفاقی برای نرخ کشتیرانی افتاده است؟

 قیمت اجاره یک سوپر نفتکش برای فرستادن نفت خام از کشوری به کشور دیگر به شدت رو به افزایش است. یک وارد کننده کره جنوبی بیش از 12 میلیون دلار برای انتقال یک محموله نفت خام از آمریکا پرداخته است. شرکت اکسیدنتال پترولیوم هم در روز جمعه 13.25 میلیون دلار برای انتقال یک محموله نفت در نوامبر پرداخت کرد.

 چه چیزی بر قیمت کشتیرانی تاثیر می گذارد؟

 آمریکا در اواخر سپتامبر تحریم‌هایی بر 2 واحد از شرکت کاسکوی چین به اتهام حمل نفت خام ایران وضع کرد. صادر کننده های  آمریکا دیگر نفتکشهای مربوط به شرکت کاسکو را اجاره نمی‌کنند. کاسکو بیش از 50 سوپر نفتکش را که بزرگترین کشتی ها برای حمل نفت خام یا محصولات نفتی هستند، مدیریت می کند.

  نقش ونزوئلا در این مسئله چیست؟

 هفته گذشته، شرکت اکسون موبیل استفاده از کشتی‌هایی را که سال گذشته نفت ونزوئلا را حمل کرده بودند، ممنوع کرد که شامل 250 کشتی می شود. اکسون بزرگ‌ترین شرکت نفت آمریکا و یک شرکت بزرگ حمل نفت خام است، بنابراین اقدام آن باعث افزایش نرخ کشتیرانی شد. این اقدام چندین ماه پس از اعمال تحریم های آمریکا بر ونزوئلا با هدف قطع درآمد نفتی این کشور در تلاش برای سرنگونی نیکلاس مادورو صورت گرفت. مادورو متهم به نقض حقوق بشر و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2018 است.

آیا حمله به تاسیسات نفتی آرامکو تاثیری بر نرخ نفتکش ها داشته است؟

 تاثیر آن بسیار کم بوده است. پس از حمله های ماه گذشته، شرکت های کشتیرانی سراسر جهان برای تامین محموله های مورد نیاز خریداران بزرگ آسیایی سرگردان شدند و بسیاری از آنها به آمریکا روی آوردند. این اتفاق هم نرخ کشتیرانی را افزایش داده ولی افزایش قیمت فعلی بیشتر مربوط به تحریم های کاسکو و اقدامات اکسون میشود.

چه عوامل دیگری باعث افزایش نرخ کشتیرانی شده اند؟

 قوانین جدید کشتیرانی برای پایین آوردن مقدار سولفور موجود در سوخت کشتی ها به بالا رفتن نرخ کشتیرانی کمک کرده است چون این قوانین هزینه های مالکان کشتی هایی را که قبلاً وابسته به نفت سوخت بودند افزایش می‌دهد. این شرکت‌ها باید از اول ژانویه از سوختهای دریایی پاک تری استفاده کنند.