تامین سوخت استاندارد کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۲
تامین سوخت استاندارد کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۲
در حالی که از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، ‌کشتی‌ها دیگر نمی‌توانند از نفت کوره با سولفور بالا به عنوان سوخت استفاده کنند اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌ایران در سال ۲۰۲۲ است که می‌تواند سوخت کم سولفور را برای کشتی‌ها مهیا کند.

به گزارش نبض انرژی، بر اساس استانداردهای جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی که سال گذشته ابلاغ شده است، از ابتدای سال آینده میلادی، میزان سولفور یا همان گوکرد موجود در نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود باید کمتر از نیم درصد باشد.

امری که به نظر می‌رسد در اغلب نقاط جهان حداقل تا ۵ سال آینده قابلیت اجرا ندارد و هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفت‌کوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال ۲۰۲۵ شده‌اند.

با این حال، استانداردهای جدید باعث شده تا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در کشوری مانند ایران که ۱۸۰ کشتی در اختیار دارد به عنوان یک دغدغه جدید خودنمایی کند زیرا در شرایط فعلی اغلب پالایشگاه‌های کشور حدود ۳۵ درصد از تولیدات خود را به نفت کوره‌ای اختصاص داده‌اند که گوگرد بالایی را با خود همراه دارد.

این اتفاق اگرچه به دلیل ساختار پالایشگاه‌های کشور ایجاد شده اما ترش بودن نفت سنگین ایران نیز در این میان بی‌تقصیر نیست.

از همین رو است که ایران پیش از تصویب این استانداردها نیز به فکر کاهش گوگرد در بانکر یا همان نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌ها بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌تولید نفت کوره سولفور پایین در پروژه ‌RHU اصفهان از سال ۸۴ آغاز شده اما مدت‌ها متوقف بود.

علیرضا صادق‌آبادی با اشاره به اینکه این پروژه دوباره به جریان افتاده، افزود: ۱۰۰ میلیون یورو منابع به این پروژه تزریق شده و تمام تجهیزات نیز ساخته شده است با این حال بهره‌برداری از پروژه ‌RHU پالایشگاه اصفهان برای تولید نفت کوره با سولفور پایین به ابتدای سال ۲۰۲۰ نمی‌رسد و در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ وارد مدار می‌شود.

وی آغاز به کار دوباره این طرح را اواخر سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: با اجرای آن، ۱۸ میلیون لیتر نفت کوره کم سولفور در کشور تولید خواهد شد که علاوه بر تامین نیاز کشتی‌های ایرانی، ‌امکان صادرات و بانکرینگ به سایر کشتی‌ها را نیز خواهد داشت.

وی به تولید نفت کوره با گوگرد پایین با تکنولوژی ایرانی در پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت:‌ پژوهشگاه اعلام کرد که نفت کوره تولید شده مورد قبول شرکت‌های کشتیرانی است اما باید مشخص شود امکان تولید در مقیاس صنعتی نیز وجود دارد و در این صورت تولید صنعتی، ‌با صرفه اقتصادی همراه است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد:‌ به جز پالایشگاه اصفهان، در بخش پالایشگاهی کشور، تکنولوژی‌ها دنبال می‌شود و در پالایشگاه آبادان با اجرای طرح‌ها، ‌تولید نفت کوره کاهش پیدا می‌کند.

با این حال ایران باید تا آن زمان سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را با توجه به استانداردهای بین‌المللی تامین کند.

وزیر نفت در این زمینه گفته که ‌پالایشگاه‌های ایران بخشی از این سوخت را در شرایط فعلی می‌تواند تولید کنند و بخشی را نیز می‌توان از بازار تامین کرد.

زنگنه تاکید کرده است که اگر تامین سوخت استاندارد برای کشتی‌ها ممکن نباشد، ‌بر اساس بندی در ابلاغیه IMO می‌توان با توجه به شرایطی، ‌از سوخت با سولفور بالا استفاده کرد.