۵۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی در خراسان جنوبی اختصاص یافت
۵۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی در خراسان جنوبی اختصاص یافت
وزیر نیرو گفت: موافقت‌نامه تکمیل مجتمع‌های آبرسانی خراسان جنوبی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان امضا شد که گام مهمی در افزایش جمعیت برخوردار از آب پایدار است.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان عصر دوشنبه در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در بیرجند برگزار شد افزود: از این طریق ۱۷۲ روستای استان با جمعیت ۱۳ هزار نفر از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند و شاخص برخورداری از ۷۵ درصد به ۸۰ درصد خواهد رسید.

وی بیان کرد: به مدد پایداری، صبوری، پشتیبانی و درک و فهم هموطنان و حمایت‌های مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستاوردهای بزرگی در عرصه آب و برق در جوامع روستایی و شهری داشته‌ایم.

وزیر نیرو به آغاز پویش «الف – ب ایران» در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری بیش از ۲۲۰ طرح بزرگ با اعتبار ۳۳ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.

کمپین «الف – ب ایران» با هدف افتتاح هر هفته یک طرح بزرگ بخش آب و برق از روز شنبه سیزدهم مهرماه ۹۸ به صورت رسمی و از استان کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد.

اردکانیان افزود: دنیا این ارقام و دستاوردها را مدنظر خواهد داشت چراکه در ایامی که سخت‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌های اقتصادی که هدف آن تاثیرگذاری بر شهروندان است، چرخ‌های توسعه کشور در حال حرکت است.

وی اظهار داشت: در عین حال که سعی خواهیم کرد این تحریم‌ها خاتمه یابد اکنون که بر ما تحمیل شده از خاکستر تحریم‌ها، خوداتکایی بیشتر و اتکای کمتر به درآمدهای نفتی را عاید خود و فرزندانمان خواهیم کرد تا کشوری آبادتر و در حال توسعه رقم بزنیم.

وزیر نیرو گفت: آنچه در توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی فراهم کرده و خواهیم کرد شرط لازم است اما کافی نیست لذا  هیچکدام ما، هموطنان و جامعه جهانی با اینکه نقش آب و انرژی در هر جامعه‌ای نقش تعیین کننده‌ای است، مخالفتی نداریم.

وی با بیان اینکه در دنیا موضوع تامین آب و دسترسی به آب سالم یکی از دغدغه‌های مهم است اظهار داشت: امروز میزان دسترسی به آب در جوامع روستایی دنیا حدود ۷۱ درصد است.

اردکانیان گفت: دسترسی روستاهای کشور به آب اکنون ۹۵ درصد است که بیش از ۲۰ درصد از شاخص جهانی جلوتر هستیم که از دستاوردهای مهم و ارزنده جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: طبق تعریف ما در فرهنگ عامه برای دسترسی به آب (تا آشپزخانه) در مسیر رو به رشد هستیم و اکنون جمعیت برخوردار در این زمینه حدود ۷۵ درصد است.

وزیر نیرو گفت: در سال‌های متمادی گذشته پیشرفت‌های خوبی از نظر دسترسی به آب در کشور حاصل شده به گونه‌ای که به طور متوسط تا قبل از شروع دولت یازدهم هر سال ۲۶۰ روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل می‌شد و بعد از آن به طور متوسط هر سال یک‌هزار و ۶۹۳ روستا به شبکه آب پایدار وصل شده است.

وی از رشد ۶ و نیم برابری اتصال روستاها به شبکه آب پایدار در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: جمعیت برخوردار از آب پایدار در کشور از ۹۰۰ هزار نفر به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است و تا تابستان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

اردکانیان افزود: تا پایان دولت تدبیر و امید سه هزار و ۸۲۰ روستای کشور را با حمایتی که از ناحیه مجموعه دستگاه‌ها و تامین کنندگان منابع مالی انجام خواهد شد به شبکه‌های آب سالم و پایدار وصل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این توفیق را داریم با تصمیمی که مسئولان گرفتند و امروز توسط رئیس جمهوری به عنوان مصوبه شورای عالی اداری نیز ابلاغ شد جهشی در مسیر خدمت‌رسانی به روستاییان نه تنها در بخش تامین آب که در حوزه و عرصه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در سال‌های پیش رو شاهد باشیم.

وزیر نیرو گفت: در راستای این مصوبه دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی به یک شرکت آب و فاضلاب در استان‌ها تجمیع می‌شود و این به معنای تمرکز همه ظرفیت‌ها از منابع انسانی تا تجهیزات و دسترسی‌ها و ساختارهای اداری بیش از هر چیز به کمک و مدد توسعه روستایی خواهد آمد.

وی افزود: در استان مرزی خراسان جنوبی شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در ابتدای دولت یازدهم ۶۹ درصد بود که اکنون به ۷۵.۵ درصد رسیده است.

اردکانیان گفت: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۲۰۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای آبرسانی روستایی استان هزینه شده و از این بابت ۱۴۷ روستا با جمعیت ۶۵ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند همچنین در این مدت یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده است.

معاون اول رئیس جمهوری به همراه شماری از وزرا و مسئولان کشوری روز دوشنبه برای شرکت در همایش ملی روز روستا و عشایر و افتتاح چند طرح عمرانی وارد خراسان جنوبی شد.

ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر امسال نخستین بار در استانی غیر از پایتخت و عصر امروز در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار و هشت تفاهم‌نامه در این همایش امضا شد که سهم خراسان جنوبی از این تفاهم‌نامه‌ها چهار مورد است.