گذر از خام‌فروشی مهم‌ترین هدف صنعت پتروشیمی
گذر از خام‌فروشی مهم‌ترین هدف صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اقدامات انجامی برای جلوگیری از خام‌فروشی گفت: در حال حاضر میزان خوراکی که از وزارت نفت دریافت می‌کنیم، ۳۳ میلیون تن معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که در سال ۱۴۰۴ و با تحقق جهش سوم، به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام می‌رسد و این مساله به معنای واقعی گذر از خاموشی در صنعت نفت کشور است.

به گزارش نبض انرژی، بهزاد محمدی امروز در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاس در جمع خبرنگاران با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان خوراکی که از وزارت نفت دریافت خواهیم کرد، به عدد ۶۲ میلیون تن خواهد رسید، اظهار کرد: این عدد معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام است که همین اعداد و ارقام بیانگر برنامه‌های صنعت پتروشیمی در راستای توسعه است.

وی با اشاره به میزان اشتغال در صنعت پتروشیمی ادامه داد: به ازای هر تن تولید نزدیک به ۱۰۰۰ نفر اشتغال وجود دارد که در صنعت پتروشیمی این عدد معادل ۱۰۸ هزار نفر است. به عبارت دیگر در صنعت پتروشیمی که ۶۶ میلیون تن ظرفیت تولید داریم ۱۰۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: این عدد در بخش‌های پایین‌دست افزایش می‌یابد به گونه‌ای که به ۱۷۰ برابر می‌رسد و باید گفت که در صنایع پایین‌دستی و تکمیلی صنعت پتروشیمی ۱۵ هزار بنگاه فعال داریم که ۸۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

محمدی با بیان این‌که در پایین‌دست به ازای هر تن محصول که از پتروشیمی به پایین‌دست می‌رسد، به ازای هر تن ۱۷۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است که این عدد بسیار بزرگ است و این در شرایطی است که با تحقق جهش دوم و سوم شاهد افزایش چشمگیر مجدد این عدد نیز خواهیم بود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به صادرات در بخش پایین‌دست و بالادست صنعت پتروشیمی گفت:‌ در بخش بالادست ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش تولید می‌شود که از این میزان ۲۲.۵ میلیون را صادر می‌کنیم، به عبارت دیگر بالغ بر ۷۰ درصد کل تولید صادر می‌شود و مابقی در پایین دست و در صنایع داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این مساله که در بخش پایین‌دست نیز این عدد به همین روال است، ادامه داد: پنج میلیون تن خوراک در سال به بخش پایین‌دست تعلق می‌گیرد که تبدیل به محصولات متنوع و این محصولات نیز در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

محمدی با تاکید بر این مساله که اولویت ما تامین نیاز داخلی است، گفت: پس از تامین نیاز داخلی به صادرات اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در صنعت نفت، گاز و NGL میزان خوراک قابل توجهی داریم که عرضه این خوراک به صنعت پتروشیمی در حال برنامه‌ریزی است، تاکید کرد: قطعا در هفته‌های آتی برنامه‌ریزی دقیق در این مساله خواهیم داشت تا تغییر را تعریف کنیم؛ به گونه‌ای که طرح‌ها منجر به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های تولیدی شود، چرا که هدف ما این است که طرح‌های صنعت پتروشیمی صادرات‌محور نباشند و به پایین‌دست نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.