فعال بودن شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه
فعال بودن شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه
وزیرنفت توسعه همکاری میان ایران و سوریه را یکی از محورهای دیدار با همتای سوری خود عنوان کرد و گفت: هر چه ثبات و صلح به سوریه برگردد، حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی برای بازسازی این کشور بیشتر خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، «بیژن زنگنه» سه‌شنبه، دوم مهرماه پس از دیدار با «علی سلیمان غانم»  وزیر نفت و منابع معدنی سوریه درباره محور این دیدار با اشاره به اینکه ایشان به دعوت من به ایران آمدند، افزود: وزیر نفت سوریه دیروز از تاسیسات پتروشیمی در عسلویه بازدید کرد و به نمایشگاه ایران‌پلاست هم خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در دیدار امروز بر توسعه همکاری ایران و سوریه به ویژه در مرحله بازسازی این کشور تاکید شد، افزود: بخش خصوصی ایران می‌تواند در زمینه ساخت تجهیزات، تولید فرآورده‌های پتروشیمی، تولید ماشین‌آلات و ساخت واحدهای صنعتی در بخش پتروشیمی، نفت و گاز نقش داشته باشد.

زنگنه تقویت نیروی انسانی و آموزش فنی به نیروی انسانی سوریه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر محورهای این دیدار عنوان کرد و گفت: ما آمادگی‌مان را برای انتقال تجربیات خود در صنعت گاز، شبکه‌های انتقال و توزیع گاز به طرف سوری اعلام کردیم.

وزیر نفت مذاکرات با هیئت سوری را مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که ثبات و صلح در سوریه برقرار شود و مردم سوریه بتوانند وارد مسیر توسعه شوند. شرکت‌های بخش خصوصی ایران در این مسیر آنها را (سوریه) همراهی خواهند کرد.

وی درباره عملیاتی شدن این برنامه‌ها اظهار داشت:  اکنون برخی از شرکت‌های ما در آنجا (سوریه) فعال هستند و در بعضی از بازسازی‌ها نقش دارند. هر چه ثبات و صلح به سوریه برگردد، این حضور و مشارکت بیشتر خواهد شد.

زنگنه درباره فروش نفت به سوریه از طریق بخش خصوصی و دولتی هم اظهار کرد: بخش خصوصی، فروش نفت به سوریه ندارد. درباره صادرات نفت از سوی وزارت نفت هم همانگونه که بارها گفتم صحبتی نخواهم کرد.

علی سلیمان غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه هم پس از این دیدار، درباره بازدید دیروز خود از پارس جنوبی به خبرنگاران گفت: شنیده بودم صنعت نفت ایران بسیار پیشرفته است، اما زمانی که از نزدیک پارس جنوبی را دیدم از توانمندی ایرانی‌ها در توسعه پارس جنوبی بسیار شگفت‌زده شدم.