حکم مرگ ۴۷ تریلیون دلاری برای نفت و گاز
حکم مرگ ۴۷ تریلیون دلاری برای نفت و گاز
اگر طرح‌هایی که از سوی بانک‌های بین‌المللی ارایه شده و اموالی به ارزش ۴۷ تریلیون دلار را دربرمی‌گیرد اجرایی شود، آینده هیدروکربن‌ها تیره خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، حدود ۱۳۰ بانک بین‌المللی که در نشست تغییرات جوی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشتند، متعهد شدند که حمایت و سرمایه‌گذاری خود در بخش نفت و گاز را در سال‌های آینده کاهش دهند. این گروه بانکی، اصول بانکداری مسئولیت پذیر را امضا کرده که شامل وعده موسسات مالی برای حمایت کامل از اجرای توافق جوی پاریس با کاهش سرمایه‌گذاری در هیدورکربن‌ها و ترویج انرژیهای تجدیدپذیر است. این بیانیه زلزله بزرگی برای شرکت‌های نفت و گاز است و فعالیتهای بالادستی و پایین دستی در سراسر جهان را تهدید می کند و تولیدکنندگان نفت و گاز را وادار خواهد کرد تاثیر فعالیتهای خود بر محیط زیست را کاهش دهند یا به دنبال منابع جدید سرمایه‌گذاری باشند. در حال حاضر هم یافتن فاینانس جدید برای شرکت‌های نفت و گاز دشوار شده و بعلاوه، گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران  موسسه ای که مجموع ارزش سرمایه آنها به ۱۱ تریلیون دلار بالغ می‌شود، در حال واگذاریهای دارایی‌های نفت و گاز خود هستند.

بانکهای بین‌المللی مانند دویچه بانک، بانک ABNAmro، سیتی گروپ، بارکلیز و آی ان جی به این گروه پیوسته اند. تحت عنوان اقدام علیه گرمایش جهانی، به نظر می‌رسد اکنون بزرگترین موسسات مالی به اپراتورهای نفت و گاز حمله ور شده اند. تاثیر سهامداران فعال و نهادهای مردمی در سراسر این بخش منعکس شده است. اگر چنین طرحی به شکل موفقیت آمیز اجرا شود، بخش هیدروکربن نباید نگران ناآرامی در خاورمیانه باشد و به جای آن باید درباره تامین‌کنندگان مالی فعلی خود فکری کند.

نخستین بخشی که از این ماجرا لطمه می‌بیند احتمالا معدنکاران زغال سنگ خواهند بود اما انتظار می‌رود سایر بخش‌ها نیز با وضعیت مشابه روبرو شوند. با این حال هنوز هیچ نشانه‌ای از این که بانک‌های مربوطه به دنبال خارج کردن سرمایه خود از بخش‌های هیدروکربن هستند، وجود ندارد. اگر چنین امری تحقق پیدا کند، آینده نفت و گاز به طور کامل دچار تحلیل خواهد شد.

همچنین تعهد بانکها به اهداف جوی سازمان ملل متحد ممکن است با واکنش منفی روبرو شود. حذف حمایت مالی از بخش‌های هیدروکربن در سطح جهان، روند عرضه را تحت فشار شدیدی قرار خواهد داد. برای این که شرکت‌های نفت و گاز حجم تولید فعلی را حفظ کرده و تولیدشان را برای تامین تقاضای جهانی رو به رشد، افزایش دهند تداوم فاینانس ضروری به شمار می‌رود. تاکنون اگرچه انرژیهای تجدیدپذیر رشد انفجاری داشته‌اند اما هنوز قادر نیستند کل تقاضای جهانی برای انرژی را تامین کنند. منابع انرژی مرسوم شامل زغال سنگ و انرژی هسته‌ای برای تامین تقاضای رو به رشد ضروری هستند. رشد اقتصادی خارج از کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دلیل اصلی افزایش تقاضا برای انرژی بوده و تداوم رشد تجدیدپذیرها در غرب روی این تقاضا به هیچ وجه تاثیر نگذاشته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گذر سریع به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای خارج از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بعید است زیرا نفت، گاز و زغال سنگ تا چند دهه آینده منابع اصلی انرژی این کشورها خواهند ماند. حذف حمایت مالی از شرکت‌های هیدروکربن، بمب بزرگی را زیر آینده اقتصادهای نوظهور خواهد گذاشت. در حال حاضر هیدروکربن‌ها منبع اصلی انرژی در بیشتر کشورهای جهان هستند. برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد جهانی، فاینانس پایدار و حتی بیشتر از قبل، ضروری خواهد بود. برخی از آمارها نشان می‌دهند که حتی در سال‌های آینده به بیش از ۱۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری انرژی نیاز است.

فشار فزاینده فعلی روی هیدروکربنها و تصمیم یکجانبه بانکها، کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را نیز تهدید می‌کند زیرا نفت و گاز یکی از سرمایه‌گذاری‌های اصلی اکثر صندوقهای بازنشستگی بوده است و کنار گذاشتن آنها، ممکن است به ضرر خود این صندوقها نیز باشد.