خاموشی تاسیسات آرامکو عربستان برگه برنده ایران در بازار نفت/ شوک نفتی در راه است
خاموشی تاسیسات آرامکو عربستان برگه برنده ایران در بازار نفت/ شوک نفتی در راه است
اگر خاموشی پالایشگاه‌های نفتی و تاسیسات آرامکو در عربستان در پی حمله پهپاد‌های یمنی تا سه هفته ادامه یابد، قیمت نفت حداقل تا ۱۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد داشت.

خاموشی تاسیسات آرامکو عربستان برگه برنده ایران در بازار نفت/ شوک نفتی در راه است

به گزارش نبض انرژی، صبح شنبه در پی حمله پهپاد‌های انصارالله یمن به دو پالایشگاه نفتی تاسیسات آرامکو عربستان که دارای بزرگترین تأسیسات فرآوری نفت جهان در شهر‌های “بقیق” و “هجره حُریص” در شرق عربستان است، آتش سوزی گسترده‌ای رخ داد.

بر همین اساس عربستان سعودی تولیدات نفتی خود را به نصف رساند که شوک بزرگی به تولید حدودا ۵.۷ میلیون بشکه‌ای نفت در روز، یعنی ۵ درصد تولید روزانه در جهان بود. این در حالی است که عربستان در ماه آگوست ۹.۸۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

به گزارش سی ان بی سی، به نقل از عبدالعزیزبن سلمان، وزیر انرژی عربستان، این حمله تولید گاز را متوقف کرده به طوری که ذخیره اتان و گاز طبیعی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. تاسیسات نفتی آرامکو تولید بیش از نیمی از نفت عربستان را به عهده دارد، به طوری که در سال گذشته حدودا ۵ میلیون بشکه نفت در روز، یعنی یک بشکه از ۲۰ بشکه نفت تولیدی جهان، را به تنهایی تولید کرده است.

عربستان بیش از ۴ میلیون بشکه نفت خود را به آسیا صادر می‌کند و چین، بزرگترین واردکننده نفت، ۱.۳ میلیون بشکه و ژاپن ۱.۲ میلیون بشکه را خریداری می‌کردند. این تاسیسات نفتی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار ارزش داشته است.

ژولین لی، در مقاله‌ای که بلومبرگ آن را به چاپ رساند، نوشت: “حمله به قلب تولیدات نفتی و زیرساخت‌های صادراتی عربستان نفوذ کرده است … با وجود اینکه شعله‌های آتش تا ساعاتی بعد کنترل شدند، اما تولیدات بزرگترین صادرکننده نفت جهان صدمه دیده است و مشخص نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بازرگانانی که پیشتر به تنش‌ها در خاورمیانه اهمیتی نمی‌دادند، باید به هر نحوی روز دوشنبه که بازار‌ها کار خود را شروع می‌کنند، عکس العمل مناسبی نشان دهند. ”

میزان افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی به جزییات مربوط به وسعت آسیب وارد شده به تاسیسات نفتی سعودی‌ها بستگی دارد. در غیر این صورت، بازرگانان مجبور خواهند شد تا بدترین شرایط را در نظر بگیرند.

بهرحال، ترس و نگرانی وارد بازار نفت شده است، احساس خطری که فقدان میلیون‌ها بشکه نفتی آرامکو تنها بخشی از آن است. طبق برآورد‌هایی که از میزان ظرفیت ذخیره نفت و ظرفیت مازاد اوپک وجود دارد، با فرض خاموشی سه هفته‌ای آرامکو، قیمت نفت جهان تا ۱۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد داشت.

اهمیت “بقیق” برای سعودی‌ها بیش از ترمینال‌های صادراتی سمت خلیج فارس در «راس تنوره» و «جعیمه» یا تنگه هرمز است که خلیج فارس را به اقیانوس هند وصل می‌کند. عربستان پیشتر می‌توانست نفت خام تولیدی خود را به جای تزریق در خلیج فارس و تنگه هرمز از طریق «خط لوله نفتی شرق – غرب» به دریای سرخ وارد کند.

این خط لوله از «بقیق» آغاز شده و به میدان نفتی «غوار»، «شیبه» و «خریص» وارد می‌شود. بنابراین، حمله به این تاسیسات نفتی، انتقال تولیدات نفتی را به هر دو ساحل صادراتی این کشور مختل کرده است.

همچنین لیام دنینگ تحلیلگر مسائل انرژی در گزارش در بلومبرگ نوشت: “اگر اختلال در تولیدات نفتی عربستان حداقل برای چند هفته ادامه یابد، خریداران نفتی آسیایی برای تامین نفت در پالایشگاه‌های خود نیاز به نفت ایران پیدا خواهند کرد. ”

انتظار می‌رود، قیمت نفت همراه با تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یابد و این فرایند بر اقتصاد جهانی هم تاثیر حائز اهمیتی به جا خواهد گذاشت. اگر آرامکو نتواند آنگونه که ادعا کرده، تولیدات نفتی خود را از سر بگیرد، کشور‌های مختلف با کمبود ذخایر نفتی تا ۱۵۰ میلیون بشکه نفت در ماه روبرو خواهند شد. تحلیلگران Oil Price و Forbes همچنین نوشته اند که این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را حتی “سه رقمی” کند و هر بشکه بیش از ۱۰۰ دلار به فروش برسد.

منبع: اقتصاد24