طرح‎های توسعه‎ای ۲۸ مخزن، پاییز امسال تعیین تکلیف می‎شود
طرح‎های توسعه‎ای ۲۸ مخزن، پاییز امسال تعیین تکلیف می‎شود
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره قراردادهای طرح‌های توسعه‌ای ۲۸ مخزن، گفت: پاییز امسال تکلیف ۲۷ بسته قراردادی تعیین خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی با یادآوری اینکه امضای قرارداد طرح‌های توسعه‌ای ۲۸ مخزن در قالب ۲۷ قرارداد EPC و EPD همراه با تامین منابع مالی از سال گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح‌ها با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تهیه و در بهمن ماه ۱۳۹۷ قرارداد ۶ مخزن امضا شد که هم اکنون در ۲ قرارداد، حفاری آغاز شده و در ۲ قرارداد، کارهای آماده سازی استقرار دکل در حال اجرا است و در ۲ قرارداد نیز کارهای اجرایی تا پایان شهریور آغاز می‌شود.

وی تشریح کرد: در خصوص ۷ بسته دیگر، مناقصه ها برگزار شده و برنده نیز مشخص شده است. تا پایان شهریور ماه امیدواریم که قراردادهای این ۷ بسته نیز امضا شود. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در پاییز امسال تمام ۲۷ بسته تعیین تکلیف خواهد شد.

براساس این گزارش، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۹۵ طی طرحی، دو نوع قرارداد عملیات محور و میدان محور برای توسعه مخازن خود به هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه داد که هر دو نوع قرارداد مورد تصویب قرار گرفت و فضا برای جذب سرمایه‌های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد.

شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور را صادر کرد که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجوز توسعه میدان قلعه نار نیز ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.

در طرح توسعه ۲۸ مخزن، انجام ۱۲۴ پروژه سطح‌الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه ها پیش‌بینی شده است و با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت خیز جنوب شروع به کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش چشمگیری خواهد یافت. اعتبار مورد نیاز برای توسعه این مخازن حدود ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد فرصت های شغلی و بهبود فضای کسب و کار در استان تاثیر به سزایی دارد.