رتبه نخست ایران در تولید ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت در خاورمیانه
رتبه نخست ایران در تولید ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت در خاورمیانه
شرکت توانیر حمایت خود را از شرکت‌های فنی و مهندسی ایران جهت حضور در بازارهای صادراتی اعلام کرده و بر این اساس متخصصان ایرانی در دو زمینه ساخت و تعمیرات ترانسفورماتورها حرف اول را در خاورمیانه می‌زنند.

به گزارش نبض انرژی، در مراسمی که امروز با حضور معاون هماهنگی انتقال توانیر در شهرک صنعتی پرند برگزار شد، دستاوردهای فنی و تخصصی ایران در زمینه ساخت و تعمیرات انواع ترانسفورماتورهای توزیع وقدرت به نمایش درآمد. در این مراسم که به منظور رونمایی از دویستمین ترانس بازسازی شده در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سندیکای برق برگزار شده بود، سید زمان حسینی – معاون هماهنگی انتقال توانیر – از توان بالای شرکت های فنی و مهندسی ایران جهت حضور در بازارهای صادراتی و حمایت توانیر از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی خبرداد.

در این مراسم همچنین آرش آقایی فر – عضو سندیکای برق – نیز از دستیابی ایران به فناوری تولید و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت  برق خبرداد و گفت: هم اکنون متخصصان ایرانی در دو زمینه ساخت و تعمیرات ترانسفورماتورها حرف اول را در خاورمیانه می زنند.

آقایی‌فر با بیان این که در زمینه ساخت و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای شبکه برق فاصله ای با رقبای بین المللی خود نداریم، تصریح کرد: اکنون می توان به جرئت اعلام کرد که جزو کشورهای رده اول در زمینه فناوری های مرتبط با ترانسفورماتورهای قدرت در دنیا هستیم.

وی همچنین با اشاره به این که متخصصان ایرانی به فناوری تعمیرات ترانسفورماتورهای های‌تک شبکه برق دست یافته اند، خاطرنشان کرد: دیگر زمان حضور متخصصان خارجی برای انجام تعمیرات ترانس های برق در ایران گذشته است وجوانان ایرانی توانسته‌اند حتی در برخی موارد از رقبای خارجی خود نیز در منطقه پیشی بگیرند. خوشبختانه قطعه سازان  در صنعت ترانسفورماتورهم توانسته‌اند در این خصوص به خودکفایی برسند و اکنون در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار داریم.

آقایی‌فر هزینه پایین تعمیرات انواع ترانس و الکتروموتورهای صنعتی را از جمله نقاط قوت صنعت ترانس ایران برشمرد و گفت: در حال حاضر تعمیرات ترانس در ایران با  یک سوم  هزینه نسبت به سایر رقبای منطقه ای انجام می شود.

وی ارائه تضمین و  استفاده از قطعات با کیفیت در تعمیر ترانس‌های برق را نیز به عنوان دیگر نقطه قوت شرکت‌های داخلی برشمرد و تاکید کرد: همه این موارد باعث شده تا ایران از پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به هاب تعمیرات ترانسفورماتور و انواع الکتروموتورها در منطقه خاورمیانه برخوردار باشد.

این عضو سندیکای صنعت برق همچنین با اشاره به این که هم اکنون در حدود 10 شرکت معتبر در زمینه تعمیرات ترانس در داخل کشور فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: نقطه ضعف این صنعت نداشتن تجربه کافی در زمینه بازاریابی بین المللی و مشکلات گمرکی و بانکی است که با رفع این مشکلات می توان با گرفتن سفارش تعمیرات ترانس از کشورهای دیگر، نسبت به ارز آوری بدون فروش مواد خام یا محصول برای کشور اقدام کرد.