تخصیص 51 میلیارد تومان توسط وزارت نفت برای جبران خسارت های زلزله مسجد سلیمان
تخصیص 51 میلیارد تومان توسط وزارت نفت برای جبران خسارت های زلزله مسجد سلیمان
زنگنه با اشاره به زلزله مسجد سلیمان گفت: برای بازسازی خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان 51 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

به گزارش نبض انرژی، بیژن نامدار زنگنه عصر دیروز در چهارمین همایش مسوولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت گفت: طرح موضوع مسوولیت اجتماعی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد مسوولیت اجتماعی در دنیا تئوریزه و تخصصی شده فقط یک کار اخلاقی نیست.

وی ادامه داد: تداوم حیات و فعالیت اقتصادی شرکت‌ها به آن بستگی دارد  و بدون مسوولیت‌های اجتماعی نمی‌توانند کار کنند. مثلا شرکت‌های آمریکایی اکثر شرکت‌های زیرمجموعه وقف شده چراکه غیر از این نمی‌توانند ادامه حیات دهند.

زنگنه افزود: در مسجد سلیمان از 110 سال پیش فعالیت داریم که تاکنون ادامه دارد در راستای مسوولیت اجتماعی تجربه‌ای به دست آوردیم که باید تقویت شود و قدم‌هایی خوبی که برداشته شده باید نهادینه شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی یک نظام‌نامه ابلاغ شده که نحوه اجرا و نقش مشاوران این حوزه مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم در مناطق نفت‌خیز باید احساس کنند که با آنها مثل یک خانواده رفتار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این رابطه اولین مساله مباحث زیست‌محیطی است نفت صنعتی است که ریسک زیست محیطی بالایی دارد آلایندگی شیمیایی،‌ آب و  خاک و هوا دارد. دولت باید دوست محیط زیست باشد و هیچ طرحی از اجرا تا بهره‌برداری و تولید نباید بدون لحاظ کردن مباحث زیست محیطی باشد.

وزیر نفت ادامه داد: بنده طرحی را که ارزان باشد اما مباحث زیست‌محیطی را کنار بگذارد هیچ‌گاه قبول نداشته ام. وقتی بنده وارد وزارت نفت شدم طرحی بود که گفته شد حورالعظیم را بخشکانند تا نفت در محیط خشکی توسعه یابد اما بنده گفتم این یک جنایت ضد بشری است و نباید این اتفاق بیفتد .

زنگنه با بیان اینکه اکنون سواد زیست‌محیطی بالا رفته، گفت: انجام مسوولیت اجتماعی دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به اقدامات فیزیکی و کارهای عمرانی مثل ساخت مدرسه و یا مراکز ورزشی با اولویت بانوان است مساله دیگر مسوولیت اجتماعی نفت کارهای اجتماعی است که الزاما آثار فیزیکی و ظاهری ندارد و در راستای توانمند سازی جوامع اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در مسایل اجتماعی و زیست‌محیطی باید سواد عمومی و تخصصی بالا برود به بحث ورود استارتاپ‌ها به موضوعات اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید در این حوزه بهره‌وری بالا رفته و مردم نیز مشارکت داشته باشد.

زنگنه به وقوع سیل در خوزستان اشاره کرد و گفت: در زمان وقوع سیل و زلزله خوزستان وزارت نفت برخی مسوولیت‌ها را از جمله ساخت مدارس، خانه‌های بهداشت را به عهده گرفت و برای این منظور 150 میلیارد تومان تخصیص داد و برای بازسازی خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان نیز 51 میلیارد تومان تخصیص داده شده که این‌ها تمام برای این بود که مردم احساس کنند ما کنارشان هستیم.