بزرگترین مانع در رقابت برای انرژی پاک ۱۰۰ درصدی
بزرگترین مانع در رقابت برای انرژی پاک ۱۰۰ درصدی
با وجود این حقیقت که رییس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ از پیمان جوی پاریس خارج شد، بسیاری از شرکت‌ها، سیاستمداران و قانونگذاران این کشور هستند که هدف فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار کربن را رها نکرده‌اند.

به گزارش نبض انرژی، در واقع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آمریکایی همچنان از پایبندی آمریکا به توافق پاریس حمایت می‌کنند و شمار بالایی از ایالتهای آمریکا اهداف انرژی پاک خود را حفظ کرده‌اند و حتی ایالتهای واشنگتن و هاوایی پا را فراتر گذاشته و قانونی را تصویب کرده‌اند که انرژی پاک ۱۰۰ درصدی را هدف گرفته است.

در حال حاضر این موضوع به مسئله داغی درباره این که چگونه چنین هدفی قابل تحقق است، تبدیل شده است. بین کارشناسان انرژی پاک این بحث مطرح است که آیا تقاضای بالای آمریکا برای انرژی می‌تواند تنها از طریق انرژیهای تجدیدپذیر تامین شود یا انرژیهای تجدیدپذیر با گزینه‌های دیگر همچون نیروی هسته‌ای، گاز طبیعی یا سوخت‌های زیستی باید کامل شوند.

در دل این بحث، این حقیقت ساده وجود دارد که دو منبع بزرگ انرژی تجدیدپذیر یعنی باد و نور خورشیدی ثابت نیستند و با تغییر هوا و زمان روز می‌آیند و می‌روند و آنها را نمی‌توان با شبکه نیرو تنظیم کرد و این شبکه نیرو است که با آنها سازگار شده است.

ساده‌ترین و واقع گرایانه‌ترین راه‌کار برای انعطاف پذیری شبکه و فراهم کردن امکان فعالیت مداوم و پیوسته آن با استفاده از انرژی تجدیدپذیر، در ذخیره سازی انرژی نهفته شده است. این ایده جدید نیست و صنعت ذخیره سازی انرژی رو به رونق است. طبق تحلیل شرکت “وود مک کنزی” که در آوریل منتشر شد، بکارگیری ذخیره سازی انرژی متصل به شبکه نیرو طی پنج سال گذشته به میزان قابل توجهی در جهان افزایش پیدا کرده و در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نرخ رشد سالانه ۷۴ درصدی را تجربه کرده است. در این زمینه چین پیشتاز است و تا سال ۲۰۲۴ به بزرگترین بازار ذخیره سازی انرژی در منطقه آسیا اقیانوسیه تبدیل می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود این که صنعت ذخیره سازی انرژی به سرعت در حال گسترش است اما آمریکا تا زمانی که ذخیره سازی انرژی ارزان‌تر به حساب نیاید، قادر نخواهد بود به سبد انرژی ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر دست پیدا کند. در حال حاضر نصب مخازن انرژی در این کشور به منظور ذخیره سازی انرژی در شبکه‌های متصل به منابع انرژی تجدیدپذیر، بسیار پرهزینه محسوب می شود.