صرفه جویی 150 میلیون دلاری ساخت 4 سکوی پارس جنوبی/ تامین 60 درصد تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی
صرفه جویی 150 میلیون دلاری ساخت 4 سکوی پارس جنوبی/ تامین 60 درصد تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ساخت چهار سکوی فاز ۱۴، ۵۵۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت که نسبت به موارد مشابه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با صرفه‌جویی ارزی ساخت چهار سکوی پارس جنوبی را ۱۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: دو سکوی باقی‌مانده این فاز، پاییز امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض انرژی، محمدمهدی توسلی پور در حاشیه نصب سکو ۱۴B در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با بهره برداری از سکوی ۱۴B، علاوه بر تولید گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: با احتساب سکوی ۱۴B، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت مکعب) در روز خواهد رسید.

توسلی‌پور  افزود: فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای چهار سکو است که روی هر سکو ۱۱ حلقه چاه تعبیه شده و در اردیبهشت و آبان‌ماه سال گذشته دو سکو وارد مدار تولید شدند و به این ترتیب ۲۸ میلیون متر مکعب گاز برداشت صورت گرفت.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه امروز سومین سکوی این فاز نصب شد، تاکید کرد: طی ۴۵ روز آینده عملیات هوکاپ و راه‌اندازی را در ۱۴B خواهیم داشت و سکوی اغماری ۱۴D به عنوان آخرین سکو در یاردصدرا در حال ساخت است، بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات حفاری آن نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عملیات حفاری سکوی ۱۴B به اتمام رسیده و لوله‌های CRA کار شده است، گفت: ۱۱ حلقه چاه در مرحله بهره‌برداری قرار دارند که با نصب و راه‌اندازی و نهایتاً تکمیل خط لوله دریای شناور نصب اسپول در موقعیت قرار می‌گیرد و خط بین سکوی اصلی و اقماری به همراه خط ۵.۴ اینچ اجرایی می‌شود.

به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نهایتاً در پاییز امسال دو سکوی B و D وارد مدار خواهد شد.

توسلی‌پور در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح گفت: ساخت چهار سکوی فاز ۱۴، ۵۵۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت که نسبت به موارد مشابه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی شد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی همچنین با تاکید به این مساله که مراحل ساخت، نصب و راه‌اندازی صددرصد توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده، تصریح کرد: می‌توان گفت ۵۰ تا ۶۰ درصد بخش تأمین تجهیزات نیز توسط سازندگان ایرانی انجام شده است. همچنین در مورد بخش خرید خارجی نیز باید گفت که این مساله از کشورهای متفاوتی انجام شده اما بیشتر کالاهای وارداتی از اروپا و آسیای شرقی بوده است.

وی با اشاره به وضعیت تأمین لوله‌های CRA گفت: برای اینکه در هر سکو ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم تخصیص منابع توسط شرکت ملی نفت صورت گرفته و برای تکمیل لوله‌های CRA چاه‌های باقی‌مانده سفارش‌گذاری مجدد توسط شرکت ملی نفت انجام شده است و به صورت جداگانه برای سکوهای در حال تولید که چاه‌های تکمیل نشده لوله وارد می‌کنیم.

توسلی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص آخرین وضعیت تکمیل فاز ۱۴ اظهار کرد: بخش دریایی فاز ۱۴ از پروژه‌هایی مانند فاز ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پیشرفته‌تر است و با توجه به اینکه برای تأمین منابع ارزی فازها اولویت‌بندی شده‌اند، در مرحله اول فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ در اولویت قرار گرفته‌اند و سپس فازهای ۲۲، ۲۴ و ۱۳ در اولویت مالی طبقه‌بندی شدند.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته فاز ۱۴ نهایتاً تا سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو سکو در سال ۱۳۹۷ وارد مدار تولید شدند که از ظرفیت مازاد پالایشگاه فاز ۱۲ استفاده کرده و یک میلیارد فوت مکعب گاز را منتقل کردیم، گفت: قرارداد فاز ۱۴، EPC است و اکنون ۸۴ درصد پیشرفت دارد که در بخش خشکی ۸۱ درصد و بخش دریایی ۹۲ درصد تخمین زده می‌شود و طبق برآوردهای صورت گرفته سکوی آخر در مهرماه نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

توسلی‌پور با اشاره به علت طولانی شدن فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: اجرای این پروژه که قرارداد آن سال ۸۹ امضا شد به دلیل تعدد پیمانکاران و ناهماهنگی بین آنها مسیر طولانی‌ای را طی کرد. اما با توجه به تکمیل بخش دریایی در سال جاری طرح توسعه فاز ۱۴ در اولویت تخصیص منابع مالی برای اجرای بخش خشکی قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در خصوص تخصیص منابع مالی پروژه نیز اظهار کرد: منابع مالی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی بوده و اعتبارات نیز تخصیص داده شده است.

به گفته وی، با تکمیل بخش دریایی این طرح تا پایان امسال روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز ۱۴ برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر اجرای بخش خشکی این فاز گفت: صنعت نفت طی ۴۰ سال اخیر با تحریم روبه‌رو بوده به همین دلیل برای اجرای بخش خشکی فاز ۱۴ تدابیر لازم از همان ابتدا اندیشیده و سفارش‌گذاری کالا نیز انجام شده است.

توسلی‌پور ادامه داد: تعهدات اعلام شده برای اجرا نیز بر اساس شرایط واقعی امروز بوده و پیمانکار نیز طبق تعهدی که به وزارت نفت داده آن را اجرایی خواهد کرد.