آمریکا مجبور به  تمدید معافیت‌های نفتی است/ نگاه ویژه برای تحقق عدالت اجتماعی در سهمیه بندی بنزین
آمریکا مجبور به  تمدید معافیت‌های نفتی است/ نگاه ویژه برای تحقق عدالت اجتماعی در سهمیه بندی بنزین
دبیر کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: فشارهای بین المللی و ملت‌های آزاده و مقاومت مردم ایران باعث می‌شود امریکا به اجبار از تصمیمات خود عقب‌نشینی و معافیت‌های نفتی را تمدید کند.

کوروش کرم پور‌حقیقی در گفت‌وگو با نبض انرژی گفت: امروز فشارهای بین‌المللی بر آمریکا از سوی ملت‌های آزاده جهان و دولت‌های آزاداندیش بسیار زیاد است و نیروهای نخبه و آینده‌نگر آمریکا نیز به دولتمردان خود فشار می‌آورند و معتقدند آمریکا نباید بیش از این خود را سرباز اسراییل بداند.

کرم پور حقیقی تصریح کرد: احتمال اینکه آمریکا عقب نشینی کند بسیار زیاد است چرا که مقاومت مردم ایران  به گونه‌‌ای است  که همه آنچه آمریکا پیش‌بینی می‌کرد، را نقش بر آب کرده است.

وی افزود: امریکا همچنین انتظار داشت ایران نتواند 40سالگی‌اش را جشن بگیرد اما شاهد بودیم مردم در 22بهمن چه استقبالی از آن کردند.

کرم پور حقیقی ادامه داد: در ابتدای سال‌جاری و با وقوع سیلاب در برخی استان‌های ایران، نیز آمریکا و استکبار در این فکر بودند که مردم مانند گذشته از نظام جمهوری اسلامی و دولت حمایت نکنند و نسبت به همنوع خود همدلی و همدردی  نداشته باشند اما باز هم با حضور مردم چنین اندیشه ای عملی نشد بنابراین احتمال اینکه آمریکا نسبت به تصمیمات خود نه بر اساس اختیار بلکه بر اساس اجبار عقب نشینی کند و معافیت‌های نفتی را تمدید کند، بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از تصمیمات خود عقب نشینی نکرد و معافیت‌های نفتی  تمدید نشود، مسئولان چه دولت و چه مجلس شورای اسلامی برنامه‌هایی دارند که براساس شرایط ، آنها را اجرایی خواهند کرد.

*در سهمیه‌بندی بنزین باید طبق قانون اساسی نگاه‌مان در راستای تحقق عدالت اجتماعی باشد

دبیر کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که طرح سهمیه بندی بنزین نهایتا به کجا ختم می‌شود، گفت: موضوع سهمیه بندی بنزین طرح شده و باید به کمیسیون انرژی راه یابد و در آنجا همراه با دیگر نمایندگان اعضای کمیسیون با کمک گرفتن از مشاورین خود وارد بحث می‌شویم و در نهایت و بر اساس شرایط کشور و  مصالح ملی و بر اساس دفاع از حقوق ملت در این رابطه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کرم پور حقیقی در پاسخ به این سوال که برای اجرای عدالت اجتماعی در زمینه سوخت تصمیم دارید چه اقداماتی انجام بدهید، اظهار داشت: هدف از انقلاب اسلامی،  اجرای عدالت اجتماعی بوده و در هر حوزه‌ا‌ی باید طبق قانون اساسی نگاه مان، نگاه عدالت اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: در خصوص سهمیه بندی بنزین نیز تمام تلاش مان بر این است که تصمیمی اتخاذ و  اجرایی شود که در آن  عدالت اسلامی حرف اول را بزند.

کرم پور حقیقی با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن این کار نیز  برنامه‌هایی در نظر داریم، گفت: به زودی اقشار را به چند گروه تقسیم خواهیم کرد و برای هر کدام از این اقشار، نظام جمهوری اسلامی بر اساس وضعیت آنها یک نگاه و برنامه ویژه خواهد داشت.

گفتنی است پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از اصلاح طرح سهمیه بندی بنزین خبر داده بود که بر اساس این اظهارات دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی بجز ساکنین خارج کشور معادل ۲۶ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد. همچنین بر این اساس، در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM به افراد دیگر واگذار نمایند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد- قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد بود.