مدیرعامل جدید پتروشیمی جم معارفه شد
مدیرعامل جدید پتروشیمی جم معارفه شد
دکتر محمدرضا رستمی: مهمترین دغدغه ما ایجاد شفافیت و رونق تولید است دکتر محمدرضا سعیدی: جم باید به شرکتی در کلاس جهانی ارتقا یابد

آیین تودیع سیدحسین میرافضلی و معارفه محمدرضا سعیدی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی جم عصر روز دوشنبه 26 فروردین 98 با حضور دکتر محمدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، مهندس محمود مخدومی مدیرعامل شرکت تاپیکو و جمعی از مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی و شرکت پتروشیمی جم برگزار شد.

به گزارش نبض انرژی، دکتر محمدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن تقدیر از خدمات مهندس میرافضلی، مدیرعامل پیشین جم، گفت: جم یک برند بین‌المللی و یک مگا کمپانی است. کمپانی‌های بزرگ با حضور انسان‌های بزرگ شکل می‌گیرند. از این منظر، مهمترین سرمایه جم، نیروی انسانی متخصص آن است.

وی با تاکید بر اینکه جم همزمان یک شرکت تولیدی بزرگ و یک بنگاه اقتصادی عظیم است، اظهار کرد: بهتر است، مدیرعامل این مجموعه دو وجهی، در هر دو حوزه فنی و اقتصادی تخصص و آشنایی کافی داشته باشد. تحصیلات دکتر سعیدی در رشته شیمی در دوره کارشناسی ارشد، مکمل تحصیلات وی در حوزه کسب و کارهای بین‌المللی در دوره دکتری است لذا تخصص و توانایی‌های ایشان با حوزه‌های اقتصادی و فنی جم متناظر است. از این منظر، باید از هیئت مدیره شرکت پتروشیمی جم، برای حسن انتخاب‌شان تقدیر کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه جایگاه ملی و جهانی مجموعه جم می‌طلبد، مدیری ملی و مسلط به اقتصاد جهانی در رأس آن باشد، تصریح کرد: از این منظر، دکتر محمدرضا سعیدی، با توجه به تحصیل در حوزه کسب‌وکار و تخصص در بیزنس‌استراتژی، از دانش جهانی خوبی برخوردار است. رساله دکتری ایشان درباره نوآوری در کسب و کارهای بین‌المللی است که در کشور سوئد انجام داده است. سوابق مدیریتی و روابط گسترده او در سطح ملی نیز، برای ایجاد و گسترش ارتباطات اقتصادی و اجتماعی و افزایش سودآوری جم بسیار موثر است.

رستمی در پایان، مهمترین دغدغه پتروشیمی جم و مجموعه هلدینگ صبا انرژی را ایجاد شفافیت، روان‌تر کردن پروژه‌ها، روابط سازنده با مجموعه‌های مرتبط، تامین رضایت سهامداران و توجه به «رونق تولید» عنوان کرد و گفت: در سال رونق تولید ملی، باید بتوانیم تولید خود را در بخش‌های مختلف به ظرفیت برسانیم. وظیفه بنگاه‌های تولیدی مانند جم این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم.

دکتر محمدرضا سعیدی مدیرعامل جدید جم نیز، با تقدیر از حسن رفتار مجموعه جم و به‌خصوص مدیرعامل پیشین اظهار داشت: امروزه در محیط کسب و کار از سه عدم اطمینان صحبت می‌شود که باید مدیریت شوند. اول عدم اطمینان تکنولوژیکی است؛ ما در حوزه تکنولوژی مدام با تغییر و تحول مواجه هستیم. این تغییرات مکرر، دائما برای حوزه کسب و کار، عدم اطمینان ایجاد می‌کنند. عدم اطمینان دوم، تغییرات بازار است. ترجیحات مشتری دائم در حال تغییر است. مشتریان دنبال کیفیت‌های بهتر، محصولات بهتر و حتی پارادایم‌های جدید هستند. مورد سوم، عدم اطمینان محیطی است که تاثیر عمده‌ای در وضعیت بنگاه‌ها می‌گذارد. وی ادامه داد: در حال حاضر محیط براساس ترمینولوژی کسب‌وکار بین‌المللی، اصطلاحا محیط متخاصم است. در این فضای متخاصم، باید راهبردهای ویژه تولید و کسب و کار را متناسب با همین فضا طراحی کنیم و این، یک امر راهبردی است. این عرصه تخاصم، بی‌شباهت به دوران دفاع مقدس نیست. باید فعالیت‌های خود را متناسب با این شرایط پیش ببریم و با همان روحیه جهادی همانند شهیدان باکری و همت کار کنیم.

سعیدی به ویژگی‌های برجسته جم اشاره کرد و اظهار داشت: جم یک مولتی نشنال کمپانی است. کلاس جهانی جم نباید تنها در فروش و اسم باشد، جم باید در رفتار، مهارت، دانش، بازاریابی، حل مسئله، نحوه نگرش و..، نیز جهانی شود. کلاس جهانی فقط با تولید و فروش صرف حاصل نمی‌شود، کلاس جهانی با هماهنگی همه اجزای مجموعه و با رعایت مبانی تخصصی و علمی بنگاه‌داری از جمله مسئله نیروی انسانی است. مدیرعامل جدید جم به ضرورت ارتقای وضعیت نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: شرکت یکی از پیچیده‌ترین موضوعاتی است که بشر خلق کرده است. از آنجا که انسان پیچیده است، شرکت هم محل تجمع انسان‌های پیچیده است. این موضوع پیچیده باید با تناسب پیچیدگی‌های موجودش مدیریت شود. جم باید محل حضور انسان‌های فرهیخته، متخصص و باسواد باشد. جم باید جایی باشد که در آن از بهترین‌ متخصصان کشور استفاده شود. سعیدی افزود: دوران کار فردی گذشته است ما باید تیمی کار کنیم. مشکلات جز با کار تیم‌ورک حل شدنی نیست. بدون نیروی انسانی متخصص در همه حوزه‌ها نمی‌توان، موفقیت کسب کرد. کسی که برنامه نداشته باشد از هر مسیری برود، درست است. برنامه برای ارتقای شرکت، اهمیت حیاتی دارد اما از آن مهمتر، نیروی انسانی است که می خواهد برنامه را اجرا کند. باید آدم‌های درست با مهارت درست در جای درست قرار بگیرند. مدیرعامل جم با تاکید بر مقابله جدی با فساد، گفت: تخصص و دانش نیروی انسانی شرط مهمی است اما پاکدستی هم مهم است. بنا به دلایلی جم زیر ذره بین است. جهت‌گیری ما پاکدستی است علی‌الخصوص که ما برای بازنشسته‌ها کار می‌کنیم. باید این موضوع را تبدیل به فرهنگ کنیم که هرکسی وارد جم می‌شود باید پاکدست باشد.. اگر درست کار کنیم، ملت به ما اعتماد می‌کند و سرمایه اجتماعی در کشور افزایش می‌یابد. صراحتا می‌گویم اگر کسی پاکدست نباشد، حتی اگر بچه پیغمبر هم باشد، من با او کار نمی کنم. هرکسی هم توصیه بکند، مهم نیست. امروز به‌جد معتقدم قوام و دوام جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد است. رویکرد اصلی ما در جم ضمن تاکید بر مهارت و دانش، پاکدستی است. این موضوع را سهامدار اصلی از من خواسته و من خودم را متعهد می دانم که متخلق به اخلاق مبارزه با فساد احتمالی باشم.

دکتر سعیدی با اشاره به اهمیت فعالیت هماهنگ همه اجزای جم، تاکید کرد: گرانیگاه جم تولید است اما خط مقدم شرکت، بازرگانی است. محصول و بازار باید همنوایی داشته باشند. همه باید تلاش کنیم با تمرکز بر بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های شرکت و تولیدات هدفمند، سهم خود را در بازار ارتقا بدهیم. وی افزود: در دنیای امروز، یک مدیر نمی تواند به تنهایی کار را پیش ببرد. قدرت مدیر در آن است که از انسان‌های متخصص را در جای درست و به صورت درست استفاده کند. اگر مدیران مجموعه در بخش‌های مختلف به‌صورت تخصصی به جمع‌بندی مشخصی رسیدند، باید همان مسیر را پیش برویم. سعیدی با تاکید بر اهمیت ارتقای زنجیره ارزش شرکت، گفت: باید بررسی کنیم ببینیم ارزش‌های نادیده شده، در بخش‌های پایین‌دست کدام‌ها هستند. باید فرصت‌های جدید در حوزه‌های مختلف را شناسایی کنیم و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و به سمت خلق ارزش‌های جدید برویم. همان‌طور که گفتم، تکنولوژی دائم در حال تغییر است. باید ببینیم فردا سود بیشتر در چه بخشی است. ما بخش R & D، نوآوری و بازاریابی بین‌المللی شرکت را باید تقویت کنیم تا بتوانیم به منابع سودآوری آینده فکر کنیم. وی با تاکید بر لزوم توجه به شفافیت، اظهار کرد: ما باید رابطه خود را با ذینفعان شرکت طراحی کنیم. هر چه به سهامداران خود اطلاعات بیشتری بدهیم، بیشتر حمایت می‌شویم. ما در بحث شفافیت، با کمال میل با همه نهادهای نظارتی همکاری می‌کنیم اما باید بگوییم، هدف ما پوشش دادن منافع جم و منافع بازنشسته‌ها است نه صرفا پوشش دادن اهداف نهادهای نظارتی. اگر فضا، فضای سالمی باشد، نباید هراسی از نظارت داشته باشیم. سعیدی با اشاره بر ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌ها گفت: حکمرانی خوب شرکت ایجاب می‌کند، منابع ماکه محدود هستند، اولویت‌بندی کنیم و پروژه‌هایی را که سود و ارزش بیشتری دارند، در اولویت بگذاریم. در این مسیر، باید برای رسیدن به اهداف خود، زیرساخت‌های فناوری را هم ارتقا بدهیم. مدیرعامل جم با بیان اینکه حوزه نیروی انسانی، بخش بنیادین شرکت است، تصریح کرد: باید به صورت همزمان به نوآوری، بازرگانی، تولید، لجستیک، مالی و… توجه کنیم. مدیریت سیلویی ما را به جایی نمی رساند. باید بین همه بخش‌های سازمان، سینرژی ایجاد شود. باید همه تجربه‌ها و تخصص‌ها در مجموعه به اشتراک گذاشته شود. سعیدی در پایان گفت: باید طوری کار کنیم و فرهنگی ایجاد کنیم که اگر کسی از جم جایی رفت، بگویند او از جم آمده و با دیگران فرق دارد. باید در حوزه منابع انسانی نیز، جم را به برند جهانی تبدیل کنیم.

همچنین مهندس حسین میرافضلی مدیرعامل پیشین پتروشیمی جم در سخنانی ضمن تبریک به محمدرضا سعیدی به‌عنوان مدیرعامل جدید پتروشیمی جم از همه همکاران و مدیران واحدها و حسن اعتماد نسبت به وی در طول مدت خدمت در جم تشکر و ابراز امیدواری کرد پتروشیمی جم همچنان در مسیر رشد، تعالی و توسعه گام بردارد. در پایان، با اهدا سه لوح تقدیر از جانب مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمدرضا رستمی مدیرعامل جدید جم و کارکنان شرکت پتروشیمی جم، از زحمات مهندس سید حسین میرافضلی تقدیر شد. شایان ذکر است، وی با تصویب هیئت‌مدیره به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی جم منصوب شد.