نفت قربانی آمار اقتصادی سیاه شد
نفت قربانی آمار اقتصادی سیاه شد
قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر گزارش اشتغال نه چندان مطلوب آمریکا و آمار تجاری چین که نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی را احیاء کرد، به سقوط تن داد اما موفق شد برای کل هفته اندکی افزایش را به ثبت برساند.

به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آوریل ۵۹ سنت یا یک درصد کاهش یافت و در ۵۶.۰۷ دلار در هر بشکه بسته شد، در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۵۴.۵۲ دلار عقب نشسته بود. شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۰.۵ درصد افزایش ثبت کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مه ۵۶ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و در ۶۵.۷۴ دلار در هر بشکه بسته شد، اما برای کل هفته یک درصد افزایش داشت.

به دنبال انتشار آمار کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا، قیمت‌های نفت بخشی از افتی که اوایل معاملات داشتند را جبران کردند و برای کل هفته رشد اندکی را به ثبت رساندند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری فعال برای نفت هفته گذشته ۹ حلقه کاهش یافته و به ۸۳۴ حلقه رسید. تولید نفت آمریکا هفته گذشته در رکورد ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز ثابت ماند.

به گفته رابی فریزر، تحلیلگر کالاهای جهانی در شرکت اشنایدر الکتریک، در مجموع نفت تا حدود زیادی تحت تأثیر شاخص‌های اقتصادی قرار دارند.

بازارهای سهام آمریکا روز جمعه کاهش یافته و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را تشدید کردند، زیرا آماری که منتشر شد نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه میلادی گذشته تنها ۲۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده که کمترین افزایش از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بوده است. بازارهای سهام آسیا همچنین شاهد افت چشم‌گیر پس از انتشار گزارش آمار کاهش صادرات چین بودند. طبق آمار رسمی، صادرات چین در فوریه ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار تحلیل‌گران بوده است و همزمان واردات این کشور ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر وزارت دارایی نروژ روز جمعه اعلام کرد: صندوق سرمایه گذاری دولتی یک تریلیون دلاری این کشور سهام شرکت‌های انرژی که در اکتشاف و تولید نفت و گاز فعالیت دارند را واگذار خواهد کرد.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، این خبر ممکن است برای بازارها در حال حاضر منفی باشد، اما در بلندمدت مثبت خواهد بود، زیرا میزان عرضه آتی را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، نفت روز پنج‌شنبه پس از انتشار آماری که رشد ذخایر نفت داخلی آمریکا و همچنین افت بیش از حد ذخایر بنزین این کشور را نشان داده بود، افزایش پیدا کرده بود. از سوی دیگر نظرسنجی پلاتس از مقامات صنعتی، تحلیل‌گران و آمارهای کشتیرانی نشان داد تولید نفت اوپک در ماه فوریه ۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژانویه کاهش پیدا کرد و به ۳۰.۸۰ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح تولید این گروه از مارس سال ۲۰۱۵ به حساب می‌آید.

قیمت‌های نفت از تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن بازار پشتیبانی شده است. اوپک و متحدانش توافق کرده‌اند تولید نفتشان را مجموعاً ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ محدود کنند. همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند نیز از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است.

 

  • منبع خبر : ایسنا