ضرورت مديريت منابع آب
ضرورت مديريت منابع آب
وزیر نیرو بر ضرورت تغییر ساختار بخش آب کشور تاکید کرد و گفت: ما دست اندرکار اصلاح ساختار بخش آب در وزارت نيرو هستيم تا بتوانيم بهتر به وظايفمان عمل کنيم.

به گزارش نبض انرژی ،رضا اردکانیان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه موضوع آب یک موضوع واحد است و نمی‌شود آن را تقسیم کرد تا هر بخش و دستگاهی از زاویه خودش آن را حل کند افزود: باید پیش از آنکه زمان از دست رفته و اثربخشی تغییر ساختار در حل مسائل از دست برود باید به آن پرداخته شود .
وي در خصوص تغيير ساختار بخش آب در آينده گفت: در اینکه برای پرداختن صحیح به موضوع آب اتفاقات خوب متعددی باید بیفتد، تردیدی نیست و در بخش هاي سیاستگذاری، تامین مالی ، مدیریت تقاضا، مکانیسم‌های حل اختلاف، مدیریت تعارضات، ابزارهای نظارتی و اقتصادی بايد تغييراتي صورت پذيرد.
وزير نيرو با اشاره به اينکه موضوع تغيير ساختار بخش آب موضوعی نیست که جدای از دیدگاه های کلی مجلس شورای اسلامی و دولت ضرورت داشته باشد و به آن پرداخته شود، گفت: اگر به عنوان یک سیاست کلی، دولت به این جمع‌بندی برسد و طبیعتا برای فراهم کردن مقدماتش مجلس محترم هم یاری کند، همه ما درگیر خواهیم شد. اردکانیان تاکید کرد بحث‌هایی هم در ابتدای دولت دوازدهم مطرح شد و لایحه‌ای در دولت و طرحی هم در مجلس بوده است، اما هم اکنون در مرحله اي قرار ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم.
اردکانیان درخصوص بدهی هاي انباشته وزارت نيرو گفت: به میزان بسیار قابل ملاحظه و دلگرم‌کننده‌ای از خجالت طلبکاران‌مان درآمده ایم و تهاتر مطالبات در تبصره 5 قانون بودجه سال 97 مکانیسم بسیار خوبی وجود دارد که بحمدالله در لایحه بودجه 98 هم دیده شده و وزارت نيرو جزو معدود دستگاه‌هایی است که توانسته در تحقق تبصره 5 قانون بودجه سال 97 دستاورد بسیار خوبی داشته باشد.
وي ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مطالبات را تهاتر کنیم باید بین وزارت نیرو، شرکت‌هایش، طلبکارانش، بانک‌ها و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی هماهنگی کاملی شکل می‌گرفت و آیین‌نامه‌هایی تدوین می‌شدکه همه این کارها را به صورت شبانه‌روزی برای اولین‌بار انجام دادیم و در نتیجه آن تا چند روز قبل که به من گزارش دادند 10هزار و 400 میلیارد تومان از مطالبات به همین‌ شکل تسویه شده است . اردکانيان گفت: همچنین توانسته ایم بخش قابل توجهی از مطالبات ارزی که وجود داشت، نیروگاه‌هایی که ساخته شده بودند و طلب‌های ارزی که از همسایگان‌مان به خاطر صدور برق داشتیم را تسویه کنیم .
وزير نيرو همچنین درخصوص توسعه آبچرخانی و استفاده از پساب با اشاره به اینکه استفاده از پساب یکی از زمینه‌های جدید کار بوده که در سال‌های اخیر در آن خیلی پیشرفت داشته‌ایم افزود : درطول دولت تدبیر و امید 50 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری افزوده شده و به 217 تصفیه خانه رسیده است و هم اکنون حدود 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب هستند که در میان کشورهای در حال توسعه شاخص بالایی است.
وی همچنین درزمینه مشارکت خوب بخش خصوصی در استفاده از پساب گفت : توانستیم مدل‌های مالی جذابی را تدارک ببینیم که هم مغایر با مقررات عمومی کشور نباشد و هم برای بخش خصوصی صرفه داشته باشد، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری ما 8.5 میلیون نفر بوده که الان به حدود 50 میلیون نفر رسیده است و این نشان می‌دهد که می‌توان موقعیت کشور در بازچرخاني پساب را در شاخص‌های بین‌المللی عرضه کرد، اما اين موضوع هم چنان جای کار دارد.

  • منبع خبر : وزارت نیرو