ورود ۲۵ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید
ورود ۲۵ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید
وزیر نیرو گفت: براساس تدابیر در نظر گرفته شده تا قبل از تابستان سال ۹۸ باید ۲۵ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید وارد مدار شود که این مسئله می‌تواند در حل خاموشی‌ها بسیار مؤثر باشد.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان امروز در حاشیه اختتامیه جشنواره نیرو رسانه در جمع خبرنگاران درباره سیاست‌های وزارت نیرو در راستای معاهده پاریس اظهار کرد: پس از تأیید دولت‌ها، تأیید نهایی مجلس مورد نیاز است و برای نهایی شدن برنامه‌ها و سیر طبیعی این مسیر لازم است شرایط ایجاد شود؛ ما نیز مانند تمام دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تابع قوانین کشوری هستیم و هر نتیجه‌ای که گرفته شود، وزارت نیرو خود را موظف به اجرای آن می‌داند.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو به دنبال استفاده از منابع تجدیدپذیر هم‌چون باد و خورشید است ابراز کرد: یکی از سیاست‌هایی که به دنبال آن هستیم، اجرای طرح‌های نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالاست؛ بر همین اساس نیز برنامه‌های در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته وی، این کنوانسیون و هر کنوانسیون دیگری در شرایطی نهایی می‌شود که برنامه‌های آن تعارضی با منافع ملی و برنامه‌های ما نداشته باشد.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین جزئیات افزایش تعرفه‌های مشترکان پرمصرف گفت: پس از صدور مصوبه جزئیات این طرح روی وب سایت دولت و وزارت نیرو قرار خواهد گرفت و قطعاً این اتفاق تا قبل از شروع سال جدید ادامه دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: یک سال است که از صدور مصوبه هیأت وزیران مبنی بر تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی گذشته است که طی این مدت نیز این کارگروه که اعضای آن شامل افرادی از وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین معاونان رئیس جمهوری در سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست بوده توانسته یک موفقیت بزرگی را در صنعت آب رقم بزند.

او با اشاره به تعامل صورت گرفته در حوزه آب ابراز کرد: این کمیته در تمام استان‌های کشور مستقر بوده و توانست مشکلات حوزه آب را تا حد زیادی سرو سامان دهد و با ایجاد یک همکاری میان سازمانهای مختلف یک اتفاق نظر در حوزه صنعت آب رقم بخورد که به اعتقاد من نتیجه خوبی را طی یک سال گذشته در حوزه آب شاهد بودیم.

اردکانیان با تاکید بر این مسئله که در حال حاضر به دنبال توسعه این همکاری‌ها هستیم گفت: یکی از نمونه همکاری‌ها این بوده که پس از اصرارهای متعدد برای ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی اکنون این مسئله ابلاغ شده و شاهد نتایج مناسب آن در حوزه آب هستیم.

وی با تاکید بر این که ماهیت آب یک ماهیت همکارانه است و وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند موضوعات مرتبط با بخش آب را سرو سامان دهد، اظهار کرد: ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی را در این چارچوب توانستیم به ثمر برسانیم و برای این مهم نیز یک برنامه سه ساله تدوین شد و توانستیم کشت‌های جایگزین را عملیاتی کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: امیدواریم که در این فضای توأم با تعامل بتوانیم الگوی کشت مناسبی را در کشور مستقر کنیم چرا که قطعاً با ایجاد یک الگوی مناسب در بخش کشاورزی می‌توانیم تا حد زیادی مشکلات حوزه آب را سامان ببخشیم.

وی در بخش دیگر از صحبتهای خود در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بازچرخانی آب اظهار کرد: یکی از نقاط بسیار روشن کارنامه دولت به ویژه از سال ۹۲ به بعد توسعه همکاری با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در جمع آوری و پساب و احداث تصفیه خانه بوده است. در همین راستا نیز تعداد ۵۰ تصفیه خانه فاضلاب تنها طی این مدت به بهره برداری رسید.

اردکانیان ادامه داد: هدف وزارت نیرو این است که بتوانیم با اتکا به یک منبع مطمئن به ویژه برای بخش صنعت، تولید پساب تصفیه شده را توسعه دهیم و برای این منظور نیز اقدامات متعددی را در نظر داریم.

وی با اشاره به سیاستهای وزارت نیرو برای ساماندهی سدهای کشور نیز گفت: وزارت نیرو دو سیاست در خصوص سدهای کشور بخصوص در سدهای خوزستان که در معرض بیشتر نزولات آسمانی قرار دارند دنبال می‌کند که یکی از این سیاستها این است که به هیچ عنوان از این منبع کمیاب و حیاتی نگذریم و تا جایی که امکان دارد تلاش شود که آب به دست آمده از باران برای کشاورزی، شرب و حقابه‌های زیست محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی به ویژه در استان‌هایی که در معرض ریزگردها قرار دارند برنامه‌های را در نظر گرفته‌ایم به همین دلیل لازم است تا تالاب‌های کشور به اندازه کافی آب داشته باشد علاوه بر این سیاست دوم وزارت نیرو این است که به پایداری سدها توجه ویژه‌ای شود و برای این مسئله نیز هیچ مماشاتی را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: از آبان ماه سال گذشته به این موضوع پرداخته‌ایم. دولت در هفته‌های اخیر اعتبار مورد نیاز ما را برای استان خوزستان و کمک به لایروبی رودخانه‌هایی که سیل از آنها عبور می‌کند و تعمیر سیل بندها در نظر گرفت علاوه بر این نیز ستاد فعالی در خوزستان برای مواجه شدن با هر نوع اتفاقی در این زمینه که محتمل نیز است، آماده شده است چرا که هر سال در پایان زمستان و اوایل بهار با جریان گرفتن روان آب‌ها شاهد سیلاب‌ها هستیم.

اردکانیان تاکید کرد: در حوزه سد کرخه در سالهای اخیر شاهد کاهش خسارتهای جانی و مالی متعددی بودیم چرا که اگر این سد وجود نداشت قطعاً به دلیل وقوع سیلابها شاهد خسارتهایی می‌بودیم که با وجود این سد از این خسارتها فارغ شدیم.

وی همچنین در سخنرانی خود در مراسم نیرو و رسانه با بیان این که تاکنون نتوانستیم به یک مدل برای مدیریت آب در سطح دنیا برسیم گفت: مشخص است که بدون مشارکت و به رسمیت شناختن این کالا و محصول مهم نمی‌توان هیچ مشکل و مسئله‌ای را به صورت ریشه‌ای و پایدار حل کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت همکاری سازمانهای مختلف برای حل مسئله آب گفت: لازم است تا تمام سازمانها و بخشهایی که با موضوع آب سروکار دارند به یک اتحاد در این مسئله برسند. بی شک اقداماتی همچون شکل گیری جشنواره رسانه و نیرو می‌تواند موجب قوت گرفتن تعاملات لازم در این بخش شود.

وی با تاکید به این مسئله که گمشده ما برای حل تمام مسائل اخلاق حرفه‌ای است خاطرنشان کرد: هرچقدر در کار خودمان به اخلاقیات بیشتر پایبند باشیم می‌توانیم مسائل و مشکلات موجود در این عرصه را برطرف کنیم. تا زمانی که اخلاق حرفه‌ای در بخشهای مختلف به کار گرفته نشود مشکلات نیز به قوت خود باقی خواهند ماند.

حل بحران آب با ایجاد گفت‌وگوی اجتماعی

همچنین رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو، اظهار کرد: باید با ایجاد سازوکاری از مردم عادی و خانواده‌ها تا مقامات ارشد نظام سیاسی را در سطوح مختلف تصمیم‌گیری وارد یک گفت‌وگوی اجتماعی کنیم، چرا که از این طریق می‌توان در راستای شناخت ابعاد مختلف مساله آب گام برداشت و مشکلات موجود در این حوزه را سروسامان داد.

محمد پازلی در اختتامیه جشنواره نیرو و رسانه با تاکید بر این‌که جامعه ایرانی باید در مورد موضوعاتی که مربوط به حوزه آب و انرژی است متقاعد شود، ادامه داد: می‌بایست در یک فرآیند استدلالی و به شکل عقلانی زمینه‌های شناخت عمیق و علمی‌تر از مقوله‌های آب و انرژی به وجود آید.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سازگاری با کم‌آبی، گفت: می‌بایست موضوعاتی همچون سازگاری با کم‌آبی، شناخت بد مصرفی، آشنایی با پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و همچنین الگوی مصرف کنونی به افرادی که ذی‌نفع در حوزه آب و انرژی هستند معرفی شود که البته وزارت نیرو نیز در این حوزه طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی را انجام داده است.

رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو با بیان این‌که سال گذشته مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی در وزارت نیرو تأسیس شد، تصریح کرد: این مرکز با هدف ایجاد یک مکانیزم ارتباطی برای فعالیت‌های مشترک با رسانه‌ها در آینده ترسیم شده است، چرا که در شرایط فعلی نیازمند ایجاد یک فضای گفت‌وگو با عنوان گفت‌وگوی اجتماعی برای بهبود سیاست‌گذاری‌ها و عزم ملی توسعه هستیم.

پازلی با تاکید بر این مساله که این مرکز جنبه‌های بسیار مهم از مساله آب و انرژی را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است، ادامه داد: در شرایط فعلی موضوع آب از بعد صرفاً فنی و سازه‌ای خارج شده و ما نیز به دنبال این هستیم که با ایجاد مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، مدیریت مصرف و ارتباط‌گیری اجتماعی بتوانیم با جامعه ایرانی به گفت‌وگو بپردازیم و از این طریق مشکلات موجود در صنعت آب را برطرف کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا