سفیران سلامت نفت؛ زنان در شرکت فلات قاره
سفیران سلامت نفت؛ زنان در شرکت فلات قاره
کارکنان زن شرکت نفت فلات قاره به عنوان سفیران سلامت شناخته می‌شوند تا مبلغان سلامت در محل کار، منزل و جامعه خود باشند.

به گزارش نبض انرژی،به نقل از هفته‌نامه مشعل، شرکت نفت فلات قاره با هدف خودمراقبتی و سلامت کارکنان، اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با عنوان تربیت سفیران سلامت کرده است.

این دوره‌ها براساس تفاهم‌نامه واحد خدمات درمانی این شرکت با دانشگاه شهید بهشتی رایگان برگزار می‌شود که طی آن، پس از گذراندن این دوره‌ها، مدرک آموزشی سفیران سلامت را از این دانشگاه دریافت می‌کنند.

مرحله نخست این دوره، به زنان شرکت نفت فلات قاره اختصاص دارد که سومین دوره آن با موضوع مدیریت حوادث در بلایا و سوانح برگزار شد. این کارگاه‌ها براساس دستورعمل «ایراپن» وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، ۸۰ ساعت آموزش عملی و تئوری است که افراد شرکت‌کننده حتما باید داوطلب باشند و هیچ اجباری برای شرکت در این کارگاه‌های آموزشی وجود ندارد.

امیرحسین لولاور، رئیس خدمات درمانی شرکت نفت فلات قاره با ارائه جزئیات بیشتر این دوره‌های آموزشی گفت: دوره تربیت سفیران سلامت، اقدامی است که از سوی وزارت بهداشت برای سازمان‌های مختلف، با هدف ارتقای سلامت سازمانی، سیاست‌گذاری شده است.

وی افزود: هدف ما از برگزاری دوره‌های تربیت سفیران سلامت این است که به کارکنان آموزش داده شود تا بتوانند روش برخورد مناسب در شرایط مختلف را پیدا کنند و با این روش‌ها سلامت خود و خانواده‌شان را بهبود بخشند.

لولاور تصریح کرد: این دوره‌ها در گام نخست با مشارکت امور زنان شرکت نفت فلات قاره و دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است و تداوم خواهد داشت.

وی درباره انتخاب جامعه هدف زنان برای برگزاری این دوره‌ها افزود: جامعه هدف ابتدا زنان هستند. وقتی این دوره‌ها را مطرح کردیم، با استقبال مشاور مدیرعامل در امور بانوان شرکت نفت فلات قاره همراه بود. حضور در کلاس‌ها و کارگاه‌ها به خودمراقبتی افراد و افزایش نقاط قوت در سواد سلامت منجر خواهد شد که خوشبختانه زنان، علاقه‌مند و در این امور پیشقدم بوده و همکاری و پیگیری خوبی داشتند.

مردان هم سفیر سلامت می‌شوند
افزون بر کارکنان زن شرکت نفت فلات قاره، قرار است این دوره‌های آموزشی برای مردان نیز برگزار شود.

رئیس خدمات درمانی شرکت نفت فلات قاره با اعلام این مطلب گفت: کارکنان ما باید سفیران و مبلغان سلامت ما در محیط کار و خارج از آن باشند که افزون بر ارتقای سطح سلامت شرکت در رشد و ارتقای جامعه نیز موثر خواهد بود و با حرکت در این مسیر، میزان بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابد.

لولاور تصریح کرد: این در دنیا معروف است که به ازای هر دلاری که صرف پیشگیری شود، ده‌ها دلار در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی خواهد شد. ما نیز باید به این سمت برویم و فرهنگ و سواد سلامت را در سازمان ارتقا دهیم که در این مسیر، دانشگاه شهید بهشتی کمک بزرگی به ما کرده است، از سویی از معدود سازمان‌هایی هستیم که در این راه گام برداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: اعتقاد ما این است که هرچه تعداد افراد آموزش دیده که بتوانند اطلاعاتی را به همکاران خود، خانواده و جامعه انتقال دهند، بیشتر باشد، به همان اندازه در درازمدت، شاهد کاهش آمار بیماری و افزایش سطح سلامت، رضایتمندی و آسایش خواهیم بود.

در ادامه اعظم‌السادات فروغی، مشاور بانوان مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره نیز درباره انتخاب جامعه هدف زنان برای برگزاری این دوره‌ها گفت: براساس فراخوان اولیه انجام شده، حدود ۳۰ نفر از کارکنان زن اعلام آمادگی کردند که با استقبال بی‌نظیر بانوان، این تعداد افزایش یافته و حتی بانوان مناطق کیش و شیراز هم مشارکت فعال داشته‌اند.

وی افزود: هم‌اکنون رایزنی‌های اولیه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز با محوریت دفتر شیراز و واحد خدمات درمانی در حال انجام است تا همسران و خانواده کارکنان ساکن در استان فارس هم بتوانند در این موضوع مشارکت فعال داشته باشند که نخستین کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان‌های شایع بانوان، ویژه همسران کارکنان اقماری ساکن استان فارس در حال برگزاری است.

مشاور بانوان مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: در جلسه نخست به موضوع بررسی سلامت جسمی و روانی، کم‌تحرکی، تغذیه و مسائل سبک زندگی پرداخته شد و نشست دوم هم به آشنایی با بیماری‌های غیرواگیر، با هدف افزایش سواد سلامت به واسطه خود مراقبتی که سرانجام به کاهش شیوع این بیماری منجر می‌شود، اختصاص داشت. نشست سوم نیز با موضوع مدیریت بحران در حوادث و بلایا برگزار شد.

فروغی گفت: در نظر داریم این دوره‌ها را در بخش‌های مختلف و موضوع‌های دیگر هم برگزار کنیم تا زنان، سفیران مناسبی در محیط کار، خانواده و جامعه باشند.

بر اساس این گزارش، از اقدام‌های مهم دیگر واحد خدمات درمانی شرکت نفت فلات قاره، امضای تفاهم‌نامه با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که براساس آن، خدمات جامع سلامت از طریق چهار مرکز حوزه دانشگاه شهید بهشتی در قالب بسته سلامت کارکنان دولت رایگان ارائه و مشمول همه کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری می‌شود.

  • منبع خبر : شانا