صادرات نفت ایران به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز
صادرات نفت ایران به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز
آمارها حاکی از آن دارد که در ماه گذشته میلادی صادرات نفت ایران روزانه به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش نبض انرژی، به نقل از رویترز، صادرات نفت خام ایران به مشتریان آسیایی در نخستین ماه سال جاری میلادی یعنی ژانویه بعداز آنکه ۲ خریدار نفتی بزرگ این کشور یعنی هند و چین اقدام به کاهش خرید نفت از ایران کردند، روند نزولی به خود گرفت.

بر همین اساس، مجموع صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در مجموع به ۷۱۰ هزار و ۶۹۹ بشکه در روز در ماه ژانویه رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۴۹ درصد کاهش نشان می دهد.

در ماه ژانویه خریداران نفتی ایران باید با موضوعات کشتیرانی و پرداخت ها دست و پنجه نرم می کردند که از سرگیری صادرات نفت ایران به ژاپن و کره جنوبی را به تاخیر انداخت.
ایران بعنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است.

در ماه ژانویه ژاپن اولین محموله نفتی از ایران را بعداز تحریم ها بارگیری و در ماه فوریه تحویل گرفت؛ ضمن اینکه کره جنوبی هم واردات نفت از ایران را بعداز ۴ ماه وقفه از سر گرفت؛ اما صادرات نفت ایران به این کشورها ۷۵ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال قبل بود.

بر پایه این گزارش، انتظار می رود صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه گذشته میلادی یعنی فوریه با تقریبا ۲ برابر افزایش به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز برسد. همچنین چین بزرگترین خریدار نفتی ایران در ماه ژانویه روزانه ۳۷۷ هزار و ۳۸ بشکه نفت از ایران خریداری کرد که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در مقایسه با ماه دسامبر ۲۰۱۸ میلادی کاهش نشان می دهد.

هند هم در ماه ژانویه روزانه ۲۷۰ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرد که ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از مجوز واردات نفت اعطاء شده به این کشور توسط آمریکا است.

  • منبع خبر : تابناک