جهش فروش نفت در دولت سیزدهم با تقویت دیپلماسی انرژی
جهش فروش نفت در دولت سیزدهم با تقویت دیپلماسی انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: جهش فروش نفت در دولت سیزدهم با تقویت دیپلماسی انرژی و ورود بخش خصوصی به این بخش محقق شده است.

به گزارش نبض‌انرژی، به نقل از ایرنا، حسین حسین‌زاده درباره مقدار فروش نفت در دولت سیزدهم و برنامه‌های دولت در این باره اظهار کرد: از زمان تغییر دولت و استقرار وزیر جدید نفت رویدادهای ارزشمندی در وزارت نفت از جمله در موضوع فروش نفت، میعانات و فرآورده‌های نفتی و بازگشت ارز به کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: فعال شدن در حوزه کشورهای عضو سازمان اکو، عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، سفرهای برون‌مرزی رئیس‌جمهوری از دیگر نکات بسیار مثبت در افزایش دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم است که جای قدردانی و تشکر دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق‌های بسیار خوبی با کشورهای روسیه و چین انجام شده که بی‌شک منشأ اثر خواهد بود، تصریح کرد: باید برای بازسازی تجهیزات و خطوط لوله نفت هم سرمایه‌گذاری کرد.

حسین زاده با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری وزارت نفت در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنایع مرتبط با نفت افزود: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به روسیه اسنادی امضا شد که نشان می‌دهد دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم بسیار فعال شده و مجلس نیز به‌عنوان بازوی مشورتی به این موضوع کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: مجلس از دیپلماسی فعال انرژی با کشورهای همسایه و کشورهای راهبردی حمایت می‌کند.

بخش خصوصی و فروش نفت

نماینده مردم لار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام‌های بخش خصوصی برای افزایش فروش نفت گفت: وزارت نفت با همکاری سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی خوبی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در قبال تهاتر با نفت داشته و اعتبار مورد نیاز برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها با این روش تأمین شده است.

حسین‌زاده با اشاره به موفقیت بخش خصوصی در فروش نفت گفت: پیش از حضور در مجلس، به‌عنوان عضو کمیته مذاکره‌کننده توسعه قراردادهای نفت و گاز کشور فعالیت می‌کردم و در دیدارهایی که با نمایندگان کشورهای چین، روسیه، مالزی و… داشتیم، آنها توقع داشتند با شرکت‌های نفتی در بخش خصوصی همکاری کنند و این رویکرد در دولت سیزدهم در حال رخ دادن است. این موضوع هم سبب رونق صادرات نفت ایران شده و هم اینکه رشد بخش‌ خصوصی را به همراه خواهد داشت.

وی درباره مقدار فروش نفت هم گفت: در بودجه ۱۴۰۱ گفته شده که دولت سیزدهم روزی یک‌ونیم میلیون بشکه با قیمت ۶۰ دلار خواهد فروخت که امیدواریم دولت بیشتر از این رقم بتواند در سال ۱۴۰۱ درآمد نفتی کسب کند زیرا نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار از درآمد بخش نفت در برنامه بودجه پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم لار اظهار کرد: در صورتی که این موضوع محقق شود بی‌شک گشایش‌های مهمی رخ می‌دهد و بازگشت ارز حاصل از فروش نفت به کشور هم محقق می‌شود.