شاهد رشد جایگاه‌های تک سکو در همه نقاط کشور هستیم/ ازدیاد پمپ‌بنزین‌های تک سکو خطرآفرین است
شاهد رشد جایگاه‌های تک سکو در همه نقاط کشور هستیم/ ازدیاد پمپ‌بنزین‌های تک سکو خطرآفرین است
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: مجوز افزایش تعداد این نوع جایگاه‌ها، در استاندارد ملی مرتبط با جایگاه‌های سوخت در کلان‌شهر‌ها یا شهرک‌ها داده نشده و ازدیاد این پمپ‌بنزین‌ها خطرآفرین است که ما هشدار‌های لازم را به مسئولان داده‌ایم.

اسدالله قلی‌زاده با اشاره به احداث جایگاه‌های تک سکویی گفت: طرح احداث جایگاه‌های تک سکو، با هدف خدمت‌رسانی به مردم خصوصا در کلان‌شهر‌هایی که با کمبود جایگاه سوخت مواجه‌اند، آغاز و پیگیری شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با بیان اینکه متاسفانه  احداث این جایگاه‌ها در حال خارج شدن از مسیر اصلی و هدف خود است، ادامه داد: احداث جایگاه‌های تک سکو، نباید صرفا برای نمایش خدمات توزیع سوخت باشد.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور افزود: مجوز افزایش تعداد این نوع جایگاه‌ها، در استاندارد ملی مرتبط با جایگاه‌های سوخت در کلان‌شهر‌ها یا شهرک‌ها داده نشده و ازدیاد این پمپ‌بنزین‌ها خطرآفرین است که ما هشدار‌های لازم را به مسئولان داده‌ایم.

قلیزاده گفت: اگر با این پدیده مواجهه جدی نشود به زودی دلالی مجوز جایگاه‌های تک سکو هم راه می‌افتد و شرایط هم بدتر می‌شود.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با اشاره به مشکلات این جایگاه‌ها افزود: بعضی از این جایگاه‌های تک سکویی در اطراف فضا‌های سبز شهری ساخته می‌شوند که باعث انتقاد مردم نیز شده است.

قلیزاده با بیان اینکه ساخت این جایگاه‌ها حتی گاهی با گرفتن سهم از بازار توزیع بنزین و جایگاه‌های اطراف، باعث زیانده‌تر شدن جایگاه‌های سوخت فعال می‌شود، عنوان کرد: قرار بود این جایگاه‌ها در مناطقی از کلان‌شهر‌ها که واقعا با کمبود جایگاه مواجه‌اند و قیمت خرید زمین هم بالاست، ساخته شود اما حالا به نظر می‌رسد این طرح، همه شمول شده و شاهد رشد جایگاه‌های تک سکو در همه نقاط کشور هستیم.

وی تصریح کرد: این طرح حتی در کلیات، مخالفان زیادی داشت و برخی معتقد بودند احداث جایگاه‌های کوچک با جایگاه تک سکو متفاوت است و بایستی الزامات جایگاه در آن‌ها رعایت شود.

وی خاطرنشان  کرد: آمار‌هایی که در خصوص نیاز شهر‌ها به این دست از جایگاه‌ها گفته می‌شود مضحک است و با یک محاسبه ساده در مورد میزان توزیع سوخت و تقاضای موجود در آن شهر می‌توان به بی پایه بودن این آمار‌ها پی برد. نمایندگان ما در استان‌ها برای اثبات این ادعا‌ها تلاش می‌کنند و انجمن صنفی جایگاه‌داران، اگر لازم باشد این مساله را با جدیت پیگیری می‌کند.

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: افزایش جایگاه‌های سوخت بدون توجه به ضرورت عملیاتی و صرفا بر اساس نمایش و شعار ارائه خدمت به مردم، نه تنها گره‌گشای مشکلات و کاهش دغدغه‌های مردم و بخش خصوصی نیست بلکه موجب افزایش بار مالی به دولت، زیانده شدن جایگاه‌های سوخت فعال و اعتراضات بخش خصوصی می‌شود.

وی ادامکه داد: سرمایه‌گذاری جایگاه‌های سوخت بزرگ بسیار بیشتر و مسئولیت آن‌ها هم به طبع، سنگین‌تر است، ولی در بخش درآمدی، تفاوتی بین این دو نیست؛ لذا درخواست ما توقف این طرح و بازنگری و اصلاحات اساسی در این روند است.

قلی‌زاده در پایان اظهار کردد: ما در سال‌های گذشته راجع به موقعیت‌های جغرافیایی که نیاز به احداث جایگاه سوخت دارند، بررسی کرده‌ایم و آمادگی ارائه مشاوره دقیق، همراه با حسن نیت به شهرداری‌ها و سایر مسئولان را داریم تا از هدررفت سرمایه‌های ملی و انحراف از اهداف جلوگیری کنیم.