بررسی وضعیت نفت خام بعد از کرونا/ آیا قیمت نفت افزایش می یابد؟
بررسی وضعیت نفت خام بعد از کرونا/ آیا قیمت نفت افزایش می یابد؟
همه گیری کووید-۱۹ عرضه و تقاضای نفت و گاز را در سال ۲۰۲۰ مختل کرد. در بخش تقاضا، به دلیل ماهیت عفونی ویروس کووید-۱۹، اقتصاد‌های جهانی برای مهار شیوع این بیماری محدود شدند. پرواز‌ها متوقف و تعاملات فیزیکی در جوامع نیز محدود شدند؛ همه این‌ها روی وضعیت نفت تاثیر گذاشت.

به گزارش نبض انرژی، با کاهش تقاضا برای نفت خام، برنت تا حدود ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت، در حالی که WTI در آوریل ۲۰۲۰ به منطقه منفی سقوط کرد و هر دو شاخص اصلی سال را تقریباً ۲۰ درصد کمتر از قبل از همه گیری به پایان رساندند.
افزایش قیمت نفت.
اما داستان برای سال ۲۰۲۱ متفاوت بود. قیمت نفت با افزایش ۵۰ درصدی برنت به شدت افزایش یافت در حالی که WTI (وست تگزاس اینترمدیت) تا پایان سال ۲۰۲۱ برابر ۵۵ درصد افزایش یافت.
به طور کلی، می‌توانیم روند صعودی نفت خام را به عرضه محدود منطبق با رشد تقاضای نفت نسبت دهیم، زیرا بهبود اقتصاد جهانی شتاب گرفته است. برخی از اقتصاد‌های بزرگ سرعت واکسیناسیون دلگرم کننده‌ای داشتند که در نهایت منجر به بازگشایی زودهنگام اقتصاد‌ها شد.
در سال ۲۰۲۰، برای مدیریت کاهش قیمت نفت، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت به همراه متحدان (اوپک پلاس) توافق کردند که تولید را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز (حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی) از ماه می ۲۰۲۰ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ کاهش دهند.
اما به نظر می‌رسد با بهبود تقاضای جهانی چشم‌انداز پیش‌بینی‌ها بهتر شده است، عربستان سعودی پیشنهاد کرد که اوپک تولید را دو میلیون بشکه در روز از آگوست ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۱ افزایش دهد؛ اما بقیه کاهش‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۲ بدون تعدیل تولید پایه خود تمدید کرد.
امارات بخش اول این پیشنهاد را پذیرفت، اما دومی را رد کرد. با توجه به اینکه ابوظبی میلیارد‌ها دلار برای افزایش ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری کرده است، مجموعه پایه بسیار پایین تلقی و خواستار افزایش سطح شد.
اما زمانی که اعضا اعلام کردند به توافقی برای کاهش ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز در هر ماه (از آگوست ۲۰۲۱) با تعدیل در تولید پایه برخی از کشور‌های اوپک پلاس، به توافق رسیده اند، بازار نفس راحتی کشید.
شکاف تولید
با توجه به تقاضای پیش‌بینی‌شده ۹۶.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، ممکن است در سال جاری شکاف تولید وجود داشته باشد، مگر اینکه کشور‌های اوپک بر سر افزایش تولید توافق کنند.
همچنین باید کاهش سرمایه گذاری در میان تولیدکنندگان نفت را که منشأ آن در ایالات متحده است در عامل کمبود عرضه در نظر بگیریم که می‌تواند نتیجه گذار به سمت انرژی سبز باشد. با وجود افزایش قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۱، مخارج سرمایه‌ای در بین این شرکت‌ها کاهش یافته است. اگرچه کاهش نفت خام از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، سقوط قیمت نفت به دلیل همه گیری ممکن است آن‌ها را تسریع کند.
بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، نسبت مخارج سرمایه به جریان نقدی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۴۱ درصد کاهش یافت که کمترین میزان از سال ۱۹۹۵ بوده است، به طوری که از نظر تاریخی، این نسبت همیشه بیش از ۱۰۰ درصد (به دلیل ماهیت سرمایه بر بودن کسب و کار.) بوده است.
به غیر از آن، قیمت نفت برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری در فوریه ۲۰۲۰ به دلیل طوفان زمستانی به بالاترین حد خود رسید.
وقوع سرمای شدید در مناطق سراسر ایالات متحده جرقه افزایش دیگری در قیمت انرژی شد و نفت خام WTI را به بالای ۶۰ دلار آمریکا (۲۵۱ رینگیت) در هر بشکه رساند در حالی که برنت با ۱.۴ درصد افزایش به ۶۳ دلار (۲۶۴ رینگیت) در هر بشکه رسید.
هوای سرد بخش‌هایی از ایالات متحده را تحت فشار قرار داد و تقاضای بیشتر برای نیرو و سوخت را افزایش داد و در عین حال تهدیدی برای جلوگیری از تولید در تگزاس بود. در اواخر سال، افزایش قیمت نفت با وجود طوفان آیدا بیشتر شد.
سال ۲۰۲۲
درگیری سیاسی اخیر بین اوکراین و روسیه بازار‌های مالی را بیشتر متزلزل کرده است.
با توجه به اینکه روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است و پس از ایالات متحده و اوکراین قطب کلیدی ترانزیت انرژی است که حجم زیادی از صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا از آنجا جریان دارد، در این مورد دلایل کافی برای افزایش قیمت نفت خام وجود دارد.
روز چهارشنبه، همراه با مشکل مربوط به یک خط لوله کلیدی از عراق به ترکیه، قیمت برنت به ۸۹.۵۰ دلار آمریکا در هر بشکه نزدیک شد که بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۴ بود.
شیوع مداوم بیماری همه گیر در واقع محرک عدم اطمینان جهانی است، زیرا کووید-۱۹ می‌تواند به شدت بر سلامت عمومی و اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد.
کشف امیکرون در اواخر سال ۲۰۲۱ مطمئناً نگرانی‌ها را در میان بازیگران بازار تجدید کرده است، اگرچه داده‌ها نشان می‌دهد که امیکرون تهدید بزرگی برای تقاضای نفت خام نیست. بنابراین، کشور‌های بیشتری شروع به پذیرش این واقعیت کرده اند که مردم باید با کووید-۱۹ زندگی کنند و محدودیت‌های پرهزینه همه گیری را کنار بگذارند.
با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شود که نفت خام در بازه ۸۰ تا ۹۰ دلار آمریکا (۳۳۵ تا ۳۷۷ رینگیت) در هر بشکه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ معامله شود.
باوجود نوع ملایم امیکرون و افزایش تدریجی سطح تولید در اوپک پلاس، احتمالا روند صعودی نفت خام همچنان ادامه داشته باشد.