آلودگی پتروشیمی شیراز؛ از اصرار محیط زیست تا انکار مدیران مجتمع
آلودگی پتروشیمی شیراز؛ از اصرار محیط زیست تا انکار مدیران مجتمع
در حالی که سازمان محیط زیست مصرانه به آلودگی‌های مختلف مجتمع پتروشیمی شیراز اعتراض دارد، مدیران پتروشیمی این مسئله را رد می‌کنند. پرونده‌های قضایی این موضوع نیز سه سال است در دادگستری مرودشت بی نتیجه باقی مانده است.

به گزارش نبض‌انرژی،از شیراز، در حالی که بیش از نیم قرن از فعالیت مجتمع پتروشیمی شیراز در حاشیه رودخانه کر می‌گذرد، مسائل محیط زیستی همواره یکی از چالش هایی بوده که در برزخ تایید و رد مسئولان محیط زیست و مدیران کارخانه در حال رفت و برگشت بوده است.

پرونده های قضایی از سوی هر دو نهاد در دادگستری مفتوح است اما پس از چند سال همچنان بی سرانجام مانده است.

سر باز زدن از نصب تجهیزات

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه متاسفانه پتروشیمی شیراز چندان مقید به رعایت ملاحظات زیست محیطی نیست، گفت: به همین دلیل چندین پرونده قضایی توسط محیط زیست برای پتروشیمی تشکیل شده که در مراجع قضایی تحت بررسی است و ما امیدواریم برخورد مراجع با چنین واحدهای صنعتی آلاینده ای،  برخوردی بازدارنده و هماهنگ کننده باشد.

حمید ظهرابی در خصوص آلودگی های ایجاد شده توسط پتروشیمی شیراز گفت: این واحد در زمینه خروج ذرات معلق  برج اوره خود آلودگی دارد و خروجی آن بالاتر از استاندارد است و متأسفانه سال هاست اقدامی برای رفع ایرادات آن نمی کند.

وی بیان کرد: آلودگی هوای این مجموعه به قدری مشهود است که تشخیص آن نیازی به سنجش ندارد و هر رهگذری به چشم می بیند که این واحد تا چه حدی آلاینده است؛ سال ها است بر اساس قانون این واحد باید تجهیزات پایش لحظه ای نصب کند اما برای ممانعت از مستند شدن آلودگی ها به بهانه های مختلف از این اقدام هم سر باز می زند.

ظهرابی ادامه داد: در موضوع فاضلاب نیز استخرهای تبخیری این واحد صنعتی نشت دارد. زهاب این حوضچه‌ها باعث می‌شود معمولا در پایین دست پتروشیمی در بستر خشک رودخانه آب  جاری باشد، در این مورد هم  از پتروشیمی توضیح خواستیم و جوابی قانع کننده نگرفتیم.

وی افزود: در مورد پسماندهای عادی صنعتی و پسماندهای ویژه صنعتی نیز اطلاعات دقیقی ارائه ندادند و متاسفانه تمایلی هم به رفع نواقص و ایرادات ندارند.؛ چندین سال است حجم زیادی از پسماندهای صنعتی در فاصله نزدیکی از رودخانه کر دپو شده و با هر بارندگی مقداری از آن به رودخانه منتقل می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به نحوه تعامل پتروشیمی با سازمان محیط زیست گفت: نکته تعجب آور این است که به نظر می رسد مدیران این واحد به جای اینکه در راستای تعاملات فنی، توضیحات، هماهنگی و تدوین برنامه برای کاهش آلودگی اقدام کنند، بیشتر تمایل دارند که مسائل در مراجع قضایی دنبال شود.

خطر تنفس ذرات معلق اوره

حمید ظهرابی در خصوص  آلودگی هوایی و تنفسی پتروشیمی ضمن تاکید بر خطرناک ناک بودن ذرات معلق اوره، توضیح داد: اوره همان کود شیمیایی است؛ پتروشیمی برجی برای تولید اوره دارد که سیستم کنترل آلودگی آن ناقص است و ذرات معلقی از این برج خارج می‌شود که همان کود اوره است.

وی تاکید کرد: این ذرات بسیار خطرناک هستند و اصلا قابل مقایسه با گرد و غباری نیست که از کارخانه کانی غیرفلزی مثل سیمان خارج می‌شود؛ آنچه به عنوان گرد و غبار از کارخانه سیمان خارج می‌شود، بیشتر خاک رس و آهک است اما آنچه از این واحد خارج می شود کود شیمیایی است و  نیازی به توضیح نیست که هر کدام چقدر می توانند خطرناک باشند؟

آلایندگی در حد استاندارد است!

اما مدیرعامل مجتمع پتروشیمی با رد کردن این اظهارات در مورد شرایط زیست محیطی مجتمع توضیح داد: ما دفکتورهایی داریم که در خروجی برج ها توسط محیط زیست نصب شده است و خود محیط زیست پایش می کند و به ما می گوید در حد مجاز است.

امین امرائی خاطرنشان کرد: سه منطقه داریم که دو منطقه آن گواهی صنعت سبز از محیط زیست گرفته است یعنی آلایندگی در حد استاندارد دارد.

وی افزود: پتروشیمی برق مورد نیازش را خودش تولید می کند و به همین منظور دارای نیروگاه است، آنچه گاهی دیده می‌شود.

همچنین پیش از این محمدصادق پریسای، مسئول واحد hse پتروشیمی شیراز از خارج کردن 12 واحد قدیمی از سرویس خبر داده و افزوده بود: در راستای اجرای تعهدات قانونی خروجی برج‌های دانه بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیوم منطقه ۲ و خروجی برج واحد اسیدنیتریک به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی مجهز شده است تا به بهترین نحو مقدار گازهای خروجی، پایش و مدیریت شوند.

فارس