سهمیه‌بندی بنزین بدون اغنای مردم یعنی بازآفرینی وقایع آبان 98
سهمیه‌بندی بنزین بدون اغنای مردم یعنی بازآفرینی وقایع آبان 98
دبیر اتحادیه دانشجویی سوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دولت نتواند مردم را به درستی در جریان فواید طرح سهیمه بندی بنزین قرار دهند؛ بی‌شک باید شاهد اتفاقاتی نظیر آبان 98 باشیم.

امیرحسین مظلومی با اشاره به طرح سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: دولت در این طرح تلاش دارد تا تمامی افراد جامعه از یارانه متعلق به حامل‌های سوخت، سود ببرند و تنها افرادی که خودرو دارند شامل این حمایت نباشند.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با تاکید  بر اینکه سهمیه بندی بنزین باید با پشتوانه فکری، علمی و نظر کارشناسانه همراه باشد، گفت: همیشه اجرای یک طرح در سطح کلان جامعه موافقان یا مخالفانی دارد. در نتیجه اگر این طرح ها از منظر سیاسی و علمی و تخصصی قوی باشند، عدله یا تعداد مخالفان اجرای آن نیز کمتر خواهد بود.

دبیر اتحادیه دانشجویی سوم دانشگاه آزاداسلامی اضافه کرد: طرح سهمیه بندی بنزین زمانی با موفقیت اجرایی می‌شود که از لحاظ برنامه‌ای و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت واقع گرایانه و همچنین متناسب با شرایط اقتصادی کشور و معیشتی مردم باشد؛ در غیر این صورت محکوم به شکست است.

عملکرد ضعیف دولت در اغنای افکار عمومی

وی با بیان اینکه هر گونه تغییری در قیمت‌ها یا نوع عرضه کالاهایی که با معیشت مردم در ارتباط است باید همراه با اغنای افکار عمومی باشد، گفت: اگر دولتمردان یا نمایندگان نتوانند مردم را به درستی در جریان فواید طرح سهیمه‌بندی بنزین یا یارانه‌ها قرار دهند؛ بی‌شک باید شاهد اتفاقات امنیتی نظیر آبان 98 و شاید وخیم‌تر از آن باشیم.

مظلومی مطرح کرد: متاسفانه در حال حاضر دولت سیزدهم در حوزه اغنای افکار عمومی عملکرد مناسبی ندارد و نتوانسته به خوبی از ظرفیت رسانه‌ها در این راستا استفاده کند.

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: تغییرات در هر حوزه‌ای در ماه‌های اول با چالش‌ها و کاستی‌هایی همراه است. در نتیجه اگر سهمیه‌بندی به مرحله اجرایی رسید، مردم باید مدتی را صبوری کنند. این امر نیز با اغنای دقیق جامعه امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه نظارت بر روندهای پرداخت یارانه‌ها یا سهمیه بندی بنزین اصل اساسی در موفقیت این طرح‌هاست، گفت: این طرح مصرف بنزین توسط مصرف کنندگان در جامعه را کاهش نمی‌دهد. در نتیجه اگر دولت دنبال تحول جدی است باید بر روند فروش بنزین و درآمد برای مردم قشر کم برخوردار، چاره اندیشی مناسب داشته باشد.

مظلومی با اشاره اینکه فروش سهیمه بنزین افرادی که خودرو ندارند، امکان ایجاد بازار سیاه در این حوزه را فراهم می‌کند، گفت: حتی اگر دولت نظارت کافی داشته باشد یا از راهکارهایی مانند جریمه کردن افراد یا سیستماتیک کردن سیستم فروش سهمیه‌ها استفاده کند، بازهم امکان ایجاد بازار سیاه یا هرج و مرج حداقل در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح، وجود دارد.