افزایش صادرات نفت ایران به بازار/مشتریان نفت ایران به خط شدند
افزایش صادرات نفت ایران به بازار/مشتریان نفت ایران به خط شدند
علی‌رغم محدودیت‌های بین المللی به دلیل شرایط بازار، فروش نفت ایران با استقبال شرکای سنتی ایران همراه شده است.

 محدودیت برای فروش نفت، اولین قدم کشورهای غربی و آمریکا برای اعمال تحریم به‌منظور کشاندن ایران به میز مذاکره بوده است، اما شرکای سنتی ایران و نیاز پالایشگاه‌های کشورهای حوزه آسیای شرقی روزنه‌هایی را برای صادرات نفت ایران باز گذاشته است.در خصوص میزان صادرات نفت ایران اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما برخی از گمانه‌زنی‌ها از فروش روزانه ۳۰۰ هزارتا یک‌میلیون بشکه نفت خبر می‌دهند.عده‌ای این افزایش قیمت را ناشی از تخفیف‌های ایران به خریداران نفتی ایران عنوان می‌کنند اما برخی از کارشناسان کاهش سخت‌گیری آمریکا برای تعدیل قیمت بازار نفت با کمک ایران را دلیل این افزایش فروش نفت می‌دانند اما نکته مهم این است که علی رغم وجود تحریم خریداران نمی‌توانند قید خرید نفت ایران را بزنند و کماکان نفت ایران مشتری دارد.

نگرانی بابت فروش نفت نداریم

به گزارش نبض‌انرژی،سید ابراهیم رئیسی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت«هرچند پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، اما در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده، به نخوری که امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به‌قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است».

افزایش صادرات نفت ایران به بازار/مشتریان نفت ایران به خط شدند

فروش نقدی نفت در جریان است

محسن خجسته‌مهرمدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران می‌گوید«در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانت گازی افزایش خوبی پیدا کرده است. از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح دهم که وضعیت بهتر شده است. گزارش‌های ماهیانه از صادرات نفت و میعانت گازی ایران به مقامات ارشد کشور ارسال می‌شود و آن‌ها در جریان جزئیات قرار دارند».

 

وی ادامه می‌دهد«درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه‌ داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند. آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است به‌درستی در حال انجام است، چون پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم».

افزایش صادرات نفت ایران به بازار/مشتریان نفت ایران به خط شدند

خجسته‌مهر عنوان می‌کند«آنچه از درآمدهای نفتی ایران که بعضاً در بانک‌های خارجی بلوکه‌ شده مربوط به فروش نفت ایران قبل از دولت سیزدهم است و به‌ویژه از موقع روی کار آمدن دولت سیزدهم که بنده در جزئیات کار هستم، پول نفت دریافت می‌شود».

افزایش خرید نفت ایران توسط شرکای سنتی

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی با اشاره به افزایش فروش نفت ایران می‌گوید«نفت ایران در سال‌های اخیر مشتریان سنتی مانند هند و چین را داشته است که این کشورها با ایستادگی در مقابل تهدیدات کشور آمریکا حتی خرید نفت از ایران را افزایش داده‌اند،‌ بخشی دیگر از فروش نفت ایران مربوط به اقدامات بخش خصوصی است که فعالیت آن‌ها در ماه‌های اخیر تشدید شده است».

وی با بیان اینکه سیاست تهاتر نفت با کالا در ماه‌های اخیر در افزایش قیمت تأثیرگذار بوده است، ادامه می‌دهد «افزایش قیمت نفت و نگرانی در خصوص افزایش هزینه سوخت در کشورهای غربی و آمریکا، باعث کاهش فشار بر محموله‌های نفتی ایران شده است،‌ این افزایش قیمت دست ایران را برای ارائه تخفیف خریداران نفت باز نگه‌داشته است».

مرادی عنوان می‌کند «یکی از دیگر اتفاقات مؤثر در کشور طی ماه‌های اخیر، افزایش ارتباط با کشورهای همسایه است،‌ دعوت امارت از مقامات ایرانی برای سفر به این کشور و تلاش‌های وزارت خارجه ایران و عربستان برای رسیدن به یک تفاهم، تأثیر بسزایی در میزان فروش نفت ایران داشته است».