بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی خالی است
بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی خالی است
بیرجند-معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۵۸.۵ میلیون مترمکعب حجم سدهای استان اکنون ۱۱.۸ میلیون مترمکعب پُر است که نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد حجم ظرفیت سدها خالی است.

سید سعید پورجعفر ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته همین موقع ۱۸ میلیون مترمکعب از ظرفیت سدهای استان آب ذخیره داشت لذا نسبت به مدت مشابه سال قبل با کمبود مواجه‌ایم.

به گزارش نبض‌انرژی،وی گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر هنوز بخش زیادی از سدهای استان خراسان جنوبی خالی است و امیدواریم تا پایان سال آبی جاری شاهد بارندگی‌های خوب و آبگیری بخشی از این سدها باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: سدهای مخزنی به‌ویژه غرب استان مانند سد نهرین طبس که بخشی از آن برای آب شرب مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا پایان امسال آبگیری شود.

وی افزود: بر اثر بارندگی هفته گذشته پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی و تغذیه مصنوعی استان خراسان جنوبی، مهار و ذخیره‌سازی شد.

پورجعفری گفت: هفت سد مخزنی و ۱۲ سد تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی وجود دارد که در بارندگی‌های اخیر یک میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی استان و چهار میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای تغذیه مصنوعی، مهار و ذخیره شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شدت بارش‌ها بیشتر در مناطق جنوبی استان بوده سد تغذیه مصنوعی چهار فرسخ نهبندان با مهار سه میلیون مترمکعب بیشترین حجم ذخیره روان‌آب را به خود اختصاص داده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که بارندگی‌های هفته اخیر به شکل پراکنده در سطح استان بود لذا برخی سدها به‌ویژه سد نهرین و دره بید طبس و حاجی‌آباد زیرکوه هیچ گونه ورودی آب نداشتند.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال بارندگی قابل توجهی در استان نداشته‌ایم همچنان از کشاورزان تقاضا داریم در زمینه مدیریت مصرف آب جدیت بیشتری داشته باشند تا در تابستان دچار مشکل کمبود آب در بخش شرب و کشاورزی نشوند.

پورجعفر تاکید کرد: مدیریت منابع آب موجود از اهمیت زیادی برخوردار است که کشاورزان می‌توانند با مدیریت مصرف آب، جایگزین کردن کشت‌های کم ‌آب‌بر و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این زمینه مشارکت فعال و موثر داشته باشند.

وی افزود: هنوز چشم‌انداز سال آبی جاری مشخص نیست و به احتمال زیاد شاهد بارش برف گسترده نباشیم لذا مدیریت مصرف منابع آب مهم و همچنان مورد تاکید است.

سال آبی – زراعی در ایران از اول مهر هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.

 

ایرنا