افتتاح سامانه انتقال آب از سد آزاد در تابستان سال آینده
افتتاح سامانه انتقال آب از سد آزاد در تابستان سال آینده
سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم و تصفیه‌خانه سنندج با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد، در صورت تامین اعتبارات تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‎‌رسد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم به طول ۸۸ کیلومتر با ظرفیت هفت مترمکعب در ثانیه وظیفه دارد آب را با حجم ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال به دشت‌های شرق استان انتقال دهد؛ البته در میانه این سامانه خط انتقال دیگری به شهر سنندج جهت آب شرب شهر در حال اجراست که در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

هدف‌گذاری این سامانه با توجه به لزوم ارتقای کمی و کیفی آب سد قشلاق و افزایش کیفیت آب شرب سنندج، برنامه‌ریزی شده و بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گیرد.

افق این پروژه برای تأمین آب شرب ۷۰۰ هزار نفری در سنندج بوده و با احداث این خط لوله سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه شهر سنندج منتقل خواهد شد.

بر اساس آخرین اعلام شرکت آب و نیروی ایران، پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون حدود ۴۰ درصد بوده و در صورت تأمین اعتبار لازم، تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

سد آزاد نیز در ۷۵ کیلومتری جاده سنندج–مریوان روی رودخانه آزاد واقع شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج افزایش پیدا می‌کند

از آنجایی که تصفیه‌خانه موجود فاضلاب شهر سنندج فاقد ظرفیت لازم برای تصفیه پساب این شهر است، شرکت توسعه منابع آب نیرو از سال ۱۳۹۶ اقدام به توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه شهر سنندج کرده است.

در بخش توسعه، ظرفیت تصفیه‌خانه موجود از ۴۶۵ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد و در بخش ارتقا با جایگزینی روش A۲O به جای لجن فعال و اضافه کردن واحد شیمیایی شاهد کاهش و به حداقل رساندن فسفر و نیتروژن در پساب خروجی خواهیم بود.

هر تصفیه‌خانه شامل بخش‌های تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، گندزدایی و بخش لجن است که در حال حاضر بخش گندزدایی و تصفیه فیزیکی به‌طور کامل به اتمام رسیده و در مدار بهره‌برداری قرارگرفته است. کارهای ساختمانی بخش تصفیه بیولوژیکی، به‌طور کامل تمام شده و بخش عمده‌ای از تجهیزات این بخش خریداری و نصب شده که بخش کوچک باقیمانده تجهیزات آن آماده ارسال به کارگاه است که با تزریق اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان این بخش تا پایان سال ۱۴۰۰ در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در بخش لجن، توسعه فیلتر پرس انجام شده و واحد پردازش آن پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و ساختمان هاضم آن در مرحله خاکبرداری بوده که با تزریق اعتبار ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی تا پایان شهریور ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری است.