بازار نفت از اواسط دسامبر بهبود چشمگیری داشته است.

به گزارش نبض‌انرژی،نفت خام برنت از اواسط دسامبر بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و بازار مجدد با قیمت هر بشکه ۸۰ دلار آمریکا مواجه شد. چند محرک وجود دارد که به ارتقاء بازار کمک کرده است.

اولا، این باور رو به رشد وجود دارد که در حالی که نوع Omicron قابل انتقال تر از انواع قبلی است، اما مرگبارتر نیست. این امر به کاهش برخی نگرانی‌های مربوط به تقاضا کمک کرده است، اگرچه، باید ببینیم که دولت‌ها در سراسر جهان چگونه با افزایش موارد در کشورهایشان واکنش نشان می‌دهند. توجه زیادی به چین معطوف خواهد شد، و اینکه اگر شاهد شعله‌ور شدن موارد در آنجا باشیم، آیا آنها می‌توانند به سیاست کووید صفر خود ادامه دهند یا خیر.
ثانیاً، اختلالات در عرضه نفت نقش حمایتی داشته اند. بزرگترین میدان نفتی لیبی، شراره، توسط شبه نظامیان بسته شده است و تولید آن حدود ۳۵۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
علاوه بر این، طبق گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود کار تعمیر خط لوله آسیب‌دیده با ۲۰۰ میلیون در روز کاهش نسبت به سطح قبلی مواجه شود. این کاهش ها بیش از جبران افزایش عرضه توافق شده از سوی اعضای اوپک پلاس در ژانویه است. بهبود بازار نفت و چشم‌انداز خوش‌بینانه محتاطانه تقاضا نشان می‌دهد که اوپک پلاس به افزایش عرضه ادامه خواهد داد. این گروه قرار است امروز تشکیل جلسه دهد تا تصمیم بگیرد که آیا باید تولید را تا ۴۰۰ مگابایت در روز در ماه فوریه افزایش دهد یا خیر. انتظارات این است که گروه به توافق پایبند باشد. هر گونه انحراف از این امر باعث تغییرات قیمت جدی در بازار خواهد شد.
بازار گاز طبیعی در طول دوره تعطیلات دوران بسیار پرنوسانی داشته است. قیمت گاز اروپا در دسامبر به بالاترین حد خود رسید (در یک مرحله تا ۸۸ درصد افزایش یافت).
کاتالیزور این حرکت کاهش جریان روسیه به اروپا، به ویژه در امتداد خط لوله یامال بود. در واقع، جریان گاز در طول خط لوله به جای جریان های معمول به سمت غرب به سمت شرق از آلمان به لهستان در حال حرکت است. بازار LNG به کاهش نگرانی ها در بازار اروپا کمک کرده است. افزایش جریان ال ان جی آمریکا به اروپا باعث شد که قیمت ها در پایان دسامبر تمام رشد های قبلی خود را پس بگیرد و کاهش بیابد. با این حال، قیمت‌های LNG آسیایی در حال حاضر به سطح بالاتری نسبت به اروپا بازگشته است که نشان می‌دهد روند جریان‌های LNG قوی‌تر به اروپا احتمالاً کند می‌شود.
و در غیاب افزایش جریان های روسیه، قیمت هاب در اروپا احتمالاً به خوبی پشتیبانی می شود. ذخایر گاز اروپا در حال حاضر حدود ۵۶ درصد پر است، در حالی که میانگین ۵ ساله حدود ۷۱ درصد است.