تولید برق با دستگاه هیبریدی/ توربین بادی و صفحه خورشیدی مکمل هم می‌شوند
تولید برق با دستگاه هیبریدی/ توربین بادی و صفحه خورشیدی مکمل هم می‌شوند
یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه هیبریدی متشکل از توربین بادی و صفحات خورشیدی ساخته که به صورت ۲۴ ساعته برق تولید می‌کند.

یک شرکت دانش‌بنیان سیستم موفق به طراحی، توسعه و ساخت دستگاه هیبریدی شده که مجهز به پنل خورشیدی و توربین بادی است که امکان تولید برق در هر زمانی از شبانه‌روز را می‌دهد.

مهدی رسولی دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه تهران و کارشناس فنی شرکت دانش‌بنیان سازنده این دستگاه هیبریدی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا بیان کرد: این دستگاه مجهز به شارژ کنترلر، مبدل و باتری است، پنل‌های خورشیدی این دستگاه در طول روز با استفاده از نور خورشید برق تولید می‌کنند و طی شب نیز از طریق باد برق تولید می‌کند. انرژی تولید شده وارد شارژ کنترلر شده و از آنجا وارد پکیج باتری می‌شود. انرژی در مرحله بعدی به پکیج باتری‌ها رفته و سپس وارد مبدل می‌شود تا جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل شود. بازه توان دستگاه هیبریدی از ۵۰ وات شروع می‌شود و تا ۲۰ کیلو وات نیز قابل‌ارتقاست. این دستگاه در یزد اجرا شده و عملکرد قابل‌قبولی دارد.

وی افزود: محصول دیگر ما توربین بادی ویژه مناطق شهری است که با سرعت باد کم کار می‌کند. این توربین دارای پره‌های داریوس و ساونیوس است. پره‌های داریوس باعث به چرخش درآمدن توربین شده و پره‌های ساونیوس حرکت را استمرار می‌دهند. این دستگاه مجهز به ژنراتور مغناطیسی است که طراحی و ساخت آن با گروه خودمان بوده است. از این پروژه در سیرجان، زنجان و مشهد در حال اجراست. بازه توان این توربین بادی از ۵۰ وات تا ۱۰ کیلووات است.