طرح فاضلاب زرند به کجا رسید؟ / لزوم تغییر محل تصفیه‌خانه فاضلاب کرمان به خارج از شهر
طرح فاضلاب زرند به کجا رسید؟ / لزوم تغییر محل تصفیه‌خانه فاضلاب کرمان به خارج از شهر
یکی از نیاز‌های اساسی شهرستان صنعتی زرند که اتفاقاً با کم آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، اجرای پروژه فاضلاب شهری است. این پروژه در آبان ۹۸ توسط وزیر نیرو وقت کلنگ زنی شد و تاکنون ۲۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.

 از مهمترین مشکلات زیست محیطی شهرستان زرند کرمان می‌توان به آلایندگی کارخانجات و نزدیک بودن آن‌ها به محل سکونت همشهریان، کمبود شدید آب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، عدم وجود فاضلاب شهری و روستایی، دفع غیربهداشتی پسماند‌های کشتارگاه، وجود کوهی از باطله‌های ذغال سنگ در نزدیکی شهر، شن‌های روان منطقه یزدانشهر و سیریز و … اشاره کرد. شاید صنعتی شدن و احداث کارخانجات متعدد در شهرستان زرند خبر خوشی برای زرندی‌ها خصوصاً جوانان جویای کار بود، اما مردم پس از احداث و راه اندازی این کارخانه‌ها فهمیدند که آنقدر هم نباید خوش باشند چرا که آلایندگی آن‌ها شیرینی خوابشان را تلخ کرده است.
وجود کارخانه‌های همچون ذغالشویی و توانیر چسبیده به شهر از دور زمانی به اندازه کافی مشکلات زیست محیطی داشت، اما مسئولین از این تجربه استفاده نکردند و شروع به احداث کارخانجات قطران، کک سازی و فولاد در فاصله کمتر از یک کیلومتری منطقه روستایی بهشت وحدت و در فاصله‌ای کمتر از ۱۰ کیلومتر به شهر زرند کردند.
اجرای پروژه فاضلاب شهری  در زرند

به گزارش نبض‌انرژی،یکی از نیاز‌های اساسی شهرستان صنعتی زرند که اتفاقاً با کم آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، اجرای پروژه فاضلاب شهری است. این پروژه در آبان ۹۸ توسط وزیر نیرو وقت کلنگ زنی شد و تاکنون ۲۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده است. این طرح که طبق اعلام مسئولان باید در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد شامل ۴۵۹ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، هشت کیلومتر خط انتقال و تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۱۶ هزار متر مکعب است. قرار است آب ناشی از این پروژه در بخش صنعت مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به وجود صنایع متعدد در زرند این مساله بسیار حائز اهمیت است.

بروز مشکلات در پروژه فاضلاب زرند

اما اجرای این پروژه مهم و زمان بر باعث بروز مشکلاتی برای مردم شهر زرند شده است و آن‌ها معتقدند نابسامانی‌های ایجاد شده بعد از اجرای پروژه در برخی مناطق مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده و حتی باعث خسارت مالی به آن‌ها شده است. از جمله جانمایی صورت گرفته در خصوص تصفیه‌خانه پروژه در حال اجرا فاضلاب شهری زرند جهت تامین آب کارخانه فولاد زرند ایرانیان بر خلاف پرتکل‌های زیست محیطی است و از شهر به فاصله ۵ کیلومتر و از روستا‌های مجاور (نعیم آباد و روح آباد) کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد که در آینده نزدیک می‌تواند مشکلات زیست محیطی بزرگی را برای شهروندان و اهالی روستا‌های اطراف در برداشته باشد.
صادق زاده فرماندار زرند با تاکید بر لزوم نظارت دستگاه‌های مرتبط باپروژه فاضلاب زرند گفت: سهل انگاری در نظارت بر اجرای اصولی و کارشناسی پروژه فاضلاب زرند پذیرفته نیست. او در این نشست ضمن تاکید بر لزوم عقد قرارداد جدید فی مابین مدیران پروژه فاضلاب شهری و شهرداری جهت لکه گیری نوار‌های حفاری شده با توجه به نوسانات قیمت ها، گفت: هیچ سهل انگاری در نظارت بر اجرای اصولی و کارشناسی این پروژه را نمی‌توان قبول کرد.
صادق زاده ضمن تقدیر از صبوری و نجابت مردم زرند در اجرا و پیشرفت فیزیکی پروژه، تعهد شرکت فولاد زرند ایرانیان جهت اجرای با کیفیت طرح را نقطه قوت طرح دانست و تصریح کرد: پیمانکاران موظف و متعهد به انجام با کیفیت کار هستند که لزوم نظارت دستگاه‌های مربوطه را می‌رساند. عباس ایرانمنش رئیس شورای شهر زرند نیز با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه فاضلاب رفاه جامعه است، گفت: با توجه به نزدیکی فصل زمستان پرکردن نوار‌های حفاری باید با استاندارد و با کیفیت تمام انجام شود تا مشکل خاصی جهت عبور و مرور همشهریان پیش نیاید.

فاضلاب زرند، گامی منحصر به فرد در توسعه همه جانبه 

اجرای پروژه فاضلاب زرند با همه مشکلات پیش رو را می‌توان گامی منحصر به فرد در توسعه همه جانبه این شهرستان مهم صنعتی و معدنی استان کرمان دانست. بهره‌مندی شهرستان زرند از معادن و صنایع مختلف و موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به مرکز استان کرمان، جایگاهی استراتژیک برای این شهرستان ایجاد کرده است و اجرای پروژه بزرگ فاضلاب در زرند به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم صنعتی و معدنی استان کرمان را می‌توان گامی منحصر به فرد در توسعه همه جانبه این شهرستان دانست. جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه فاضلاب در زرند، همگام با کرمان و سیرجان نشان از ظرفیت‌های بزرگ و بی‌نظیر این شهرستان دارد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی را برای ورود به پروژه بزرگ فاضلاب با میزان بالای سرمایه ترغیب کرده است. اجرای فاضلاب نه تنها از نظر زیست محیطی اهمیت دارد بلکه در تأمین آب مورد نیاز واحد‌های صنعتی و معدنی که نیازی حیاتی به شمار می‌رود نقش موثری خواهد داشت.

طرح فاضلاب زرند به کجا رسید؟ / لزوم تغییر محل تصفیه‌خانه فاضلاب کرمان به خارج از شهر

در همین راستا پروژه فاضلاب در این شهرستان از حدود ۶ ماه قبل آغاز شد و در حال حاضر براساس گزارش‌ها و مستندات موجود با سرعت قابل قبولی در حال پیشروی است. براساس اعلام مسئولان امر، ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه در زمان انعقاد قرارداد ۲۱۷.۵ میلیارد تومان بود که در حال حاضر این عدد به بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده و با توجه به توافقات صورت گرفته اجرای ۱۰۰ درصد این پروژه به عهده سرمایه‌گذار است.