مشترکان پُرمصرف هزینه بالایی برای برق پرداخت خواهند کرد
مشترکان پُرمصرف هزینه بالایی برای برق پرداخت خواهند کرد
 براساس مصوبه جدید هیات وزیران، مشترکانی که میزان مصرف برق ماهانه آنان از ۶۰۰ کیلووات فراتر می‌رود، باید هزینه برق یک‌هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت را پرداخت کنند.

 هیات دولت روز یکشنبه (پنجم دی‌ماه) به ریاست آیت الله سید ابراهیم رییسی، به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، چگونگی محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کرد.

براساس این مصوبه که از اول بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد، هزینه مصرف برق مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند رایگان خواهد بود.

مصوبه هیات وزیران تاکید دارد: در بخش مازاد الگوی مصرف مشترکانی که به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند، باید بهایی معادل ۱.۵ برابر متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی ۲ سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی را بپردازند.

به گزارش نبض‌انرژی،با توجه به اینکه متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی ۲ سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی نزدیک به ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود، بنابراین تعرفه برق برای مشترکان با مصرف تا ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه برابر ۶۰۰ تومان تعیین می‌شود.

همچنین مشترکان پرمصرفی که مصرف برق بین ۴۵۰ کیلووات ساعت تا ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه دارند، باید به‌طور میانگین هزینه برق یک‌هزار تومانی برای هر کیلووات ساعت بپردازند.

علاوه بر این، مشترکانی که میزان مصرف برق ماهانه آنها از ۶۰۰ کیلووات فراتر می‌رود، باید هزینه برق یک‌هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت را پرداخت کنند.

پیشتر سخنگوی صنعت برق گفت: تعرفه‌های جدید برق بیشتر تشویق‌محور بوده و پاداش‌های خوبی برای مشترکانی که میزان مصرف خود را مدیریت کنند در نظر گرفته شده است.

«مصطفی رجبی‌مشهدی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تعرفه‌های جدید، برق رایگان قبلی را حذف نکرده بلکه شکل تشویق‌ها تغییر کرده است و هدف از این موضوع هم ترغیب بیشتر مشترکان به رعایت الگوهای مصرف و حتی کاهش بیشتر از الگو بوده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکان کمتر از الگوی مصرف بر اساس تصویب نامه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران تعیین می‌شود.

همچنین تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر، تا ۲ برابر و مصارف بیش از ۲ برابر به ترتیب با ضریب (۱.۵)، (۲.۵) و (۳.۵) برابر هزینه تامین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می شود.

در محاسبه صورت‌حساب برق ماه‌های گرم برای مشترکان مشمول این مصوبه جز در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم به ترتیب ضریب (نیم) و (هشت دهم) اعمال می‌شود.

با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تامین برق پرداخت می‌شود. اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه‌جویی در ساعت‌های اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگ‌سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر یا اهدای جوایز است.

برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصارف واحدهای مزبور (بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، برای تشخیص پله مصرف و محاسبه صورت‌حساب مبنای عمل قرار می‌گیرد.

با هدف اطلاع مشترکان از میزان مصرف و ایجاد زمینه اصلاح مصرف برق، ساز و کار لازم به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که مشترکان امکان پیش‌بینی و انتخاب پله مصرفی خود را داشته باشند. وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند پنج درصد تشویق اعمال کند.

تعرفه برق مصارف اشتراکی، عمومی (بجز مصارف مشمول معافیت قانونی، مراکز نیکوکاری و خیریه و مراکز بهزیستی و نگهداری جانبازان، معلولان، سالمندان، کودکان و غیره) و سایر مصارف (شامل مصارف تجاری) به ترتیب با ضریب یک و ۱.۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

تعرفه برق مصارف پمپاژ آب بر اساس تعرفه‌های جاری محاسبه و دریافت می‌شود. در صورت تجاوز از قدرت مجاز، شرکت‌های برق نسبت به محدود کردن مصرف اقدام و مصارف مازاد معادل هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.